Król Dawid

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy prawy
Identyfikator
DZIELO/08352
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku (1771 rok ?)
Technika i materiał
drewno rzeźbione, polichromowane, złocone, srebrzone
Wymiary podstawowe
wysokość – 110 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

W 1987 roku były prowadzone prace konserwatorskie, których podjęli się B. Jaskowska i Z. Jaskowski. Kolejna konserwacja nastąpiła po 2008 roku.

Opis

Rzeźba drążona, na cokole. Postać ustawiona frontalnie, w kontrapoście, z głową na wprost, lekko uniesioną do góry. W lewej wyciągniętej ręce trzyma harfę, w prawej odsuniętej od boku berło. Twarz ma pociągłą, okoloną krótką brodą; oczy głęboko osadzone, duże, nos prosty, usta rozchylone. Kręcone włosy opadają mu na kark. Dawid jest ubrany w zbroję rzymskiego legionisty założoną na krótką tunikę oraz zapięty na piersi i opadający na plecy płaszcz, na nogach ma wysokie sandały. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała; płaszcz i tunika złocone; zbroja srebrzona, sandały, berło i harfa złocone i srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba przedstawia króla Dawida (1022-972 p.n.e.), najmłodszego z siedmiu synów Jessego z pokolenia Judy. Dawid był pasterzem w domu ojca w Betlejem, następnie cytrzystą i grajkiem na dworze króla Saula – przy dźwiękach harfy układał psalmy. Został obwołany królem pokolenia Judy, pokonał Filistynów, zdobył Jerozolimę, przeniósł do niej stolicę i sprowadził tam Arkę Przymierza. Jego zwycięstwo nad Goliatem jest prefiguracją Chrystusa, który zwycięża szatana. Rzeźba jest przykładem poprawnego rzemiosła. Prawidłowo oddano proporcje ciała postaci, twarzy nadano właściwy wyraz, jednak gesty dłoni są dość schematyczne.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

W 1987 roku były prowadzone prace konserwatorskie, których podjęli się B. Jaskowska i Z. Jaskowski. Kolejna konserwacja nastąpiła po 2008 roku.

Streszczenie

Rzeźba przedstawiająca króla Dawida z umożliwiającymi jego identyfikację atrybutami została wykonana w drugiej połowie XVIII wieku (1771?). Jest przykładem poprawnego rzemiosła. Prawidłowo oddano proporcje ciała postaci, twarzy nadano odpowiedni wyraz, jednak gesty dłoni są dość schematyczne.

Bibliografia

Harasimczyk Jerzy Henryk , "Zespół klasztorno-kościelny Sucha Beskidzka", Krosno 2002
Harasimczyk Jerzy Henryk , "Sucha Beskidzka i okolice", Sucha Beskidzka 2004
Szablowski Jerzy, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, t. 3: Powiat żywiecki", Warszawa 1948
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Król Dawid", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2021, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krol-dawid-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności