Koronacja Marii

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Zembrzyce
Miejscowość
Zembrzyce
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Narodzenia św. Jana Chrzciciela
Tagi
Koronacja Matki Boskiej malarstwo XVII wieku
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/09901
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVII wiek (?)
Technika i materiał
olej na desce
Wymiary podstawowe
szerokość – 104 cm
wysokość – 126
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 116 cm
Szerokość bez ramy – 94 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Obraz prawdopodobnie powstał w XVII wieku, jest silnie przemalowany. Został poddany konserwacji w 1990 roku, dzięki staraniom księdza Bronisława Fidelusa, kanclerza Kurii Metropolitalnej w Krakowie, pochodzącego z Zembrzyc.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawiający koronację Najświętszej Marii Panny. Pośrodku klęcząca Maria, z rękami skrzyżowanymi na piersiach, z głową zwróconą w lewo. Ma szeroką twarz, z małymi ustami, długim nosem i wzrokiem skierowanym ku górze. Jej długie, ciemnobrązowe włosy spływają na plecy. Ubrana jest w długą i złotą suknię z długimi rękawami oraz niebieski płaszcz z jedną połą rozwianą nad prawym ramieniem. Po prawej stronie obrazu znajduje się siedzący Bóg Ojciec, prawą ręką trzymający koronę nad głową Marii, z lewą ręką wspartą na niebieskim globie ziemskim. Twarz o rysach starszego mężczyzny, okolona długą i siwą brodą oraz krótkimi i siwymi włosami. Ubrany jest w niebieską, długą suknię oraz czerwony płaszcz z szarą podszewką. Po lewej stronie jest ukazany Chrystus w pozycji siedzącej, lewą ręką podtrzymujący koronę nad głową Marii, a w prawej dzierżący długie berło i jabłko królewskie. Twarz podłużna, okolona krótką i brązową brodą oraz długimi włosami, spływającymi na plecy. Ubrany jest w czerwony płaszcz, odsłaniający nagi tors. Bóg Ojciec i Chrystus mają wokół głów złote, koliste nimby. W dolnej części kompozycji, po prawej stronie na tle bujnych chmur znajdują się uskrzydlone główki aniołków; w górnej części obrazu gołębica Ducha Świętego z rozpostartymi szeroko skrzydłami, od której odchodzą promienie światła, a wokół niej biała, owalna aureola na tle złotego nieba. Rama drewniana, złocona. Na odwrociu napis „RENOVATUM ANNO 1990 / STARANIEM KS(IĘDZA) PRAŁATA / BRONISŁAWA FIDELUSA / KANCLERZA KURII / RODEM Z ZEMBRZYC”.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawia scenę Koronacji Matki Boskiej przez Trójcę Świętą – temat, który w ikonografii sztuki europejskiej, a także polskiej pojawił się w końcu XIV wieku. W sztuce nowożytnej szczególnie charakterystyczne było rozbudowanie strefy niebiańskiej przedstawienia poprzez ukazanie obszernych partii chmur oraz uskrzydlonych główek anielskich, tak jak w omawianym dziele. W XVII wieku szczególnie popularne były różne kompozycje tego przedstawienia malarza Hermana Hana, m.in. dla kościołów Cystersów w Pelpinie i Oliwie oraz w Buczku Wielkim, a także późniejsze dzieła autorstwa naśladowców Hermana Hana. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Przy krawędziach odpryski warstwy malarskiej i zaprawy, przy górnej i dolnej krawędzi widoczne poziome pęknięcia wzdłuż całego podobrazia. Na odwrociu u dołu widoczne ślady po drewnojadach.

Streszczenie

Obraz przedstawia scenę Koronacji Matki Boskiej przez Trójcę Świętą – temat, który w ikonografii sztuki europejskiej, a także polskiej pojawił się w końcu XIV wieku. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.

Bibliografia

"Encyklopedia katolicka, t. 9", Lublin 2002
"Życie Matki Bożej w sztuce", Warszawa 1990

Jak cytować?

Maria Działo, "Koronacja Marii", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/koronacja-marii

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności