Obraz prawdopodobnie powstał w XVII wieku, jest silnie przemalowany. Został poddany konserwacji w 1990 roku, dzięki staraniom księdza Bronisława Fidelusa, kanclerza Kurii Metropolitalnej w Krakowie, pochodzącego z Zembrzyc.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawiający koronację Najświętszej Marii Panny. Pośrodku klęcząca Maria, z rękami skrzyżowanymi na piersiach, z głową zwróconą w lewo. Ma szeroką twarz, z małymi ustami, długim nosem i wzrokiem skierowanym ku górze. Jej długie, ciemnobrązowe włosy spływają na plecy. Ubrana jest w długą i złotą suknię z długimi rękawami oraz niebieski płaszcz z jedną połą rozwianą nad prawym ramieniem. Po prawej stronie obrazu znajduje się siedzący Bóg Ojciec, prawą ręką trzymający koronę nad głową Marii, z lewą ręką wspartą na niebieskim globie ziemskim. Twarz o rysach starszego mężczyzny, okolona długą i siwą brodą oraz krótkimi i siwymi włosami. Ubrany jest w niebieską, długą suknię oraz czerwony płaszcz z szarą podszewką. Po lewej stronie jest ukazany Chrystus w pozycji siedzącej, lewą ręką podtrzymujący koronę nad głową Marii, a w prawej dzierżący długie berło i jabłko królewskie. Twarz podłużna, okolona krótką i brązową brodą oraz długimi włosami, spływającymi na plecy. Ubrany jest w czerwony płaszcz, odsłaniający nagi tors. Bóg Ojciec i Chrystus mają wokół głów złote, koliste nimby. W dolnej części kompozycji, po prawej stronie na tle bujnych chmur znajdują się uskrzydlone główki aniołków; w górnej części obrazu gołębica Ducha Świętego z rozpostartymi szeroko skrzydłami, od której odchodzą promienie światła, a wokół niej biała, owalna aureola na tle złotego nieba. Rama drewniana, złocona. Na odwrociu napis „RENOVATUM ANNO 1990 / STARANIEM KS(IĘDZA) PRAŁATA / BRONISŁAWA FIDELUSA / KANCLERZA KURII / RODEM Z ZEMBRZYC”.
Obraz przedstawia scenę Koronacji Matki Boskiej przez Trójcę Świętą – temat, który w ikonografii sztuki europejskiej, a także polskiej pojawił się w końcu XIV wieku. W sztuce nowożytnej szczególnie charakterystyczne było rozbudowanie strefy niebiańskiej przedstawienia poprzez ukazanie obszernych partii chmur oraz uskrzydlonych główek anielskich, tak jak w omawianym dziele. W XVII wieku szczególnie popularne były różne kompozycje tego przedstawienia malarza Hermana Hana, m.in. dla kościołów Cystersów w Pelpinie i Oliwie oraz w Buczku Wielkim, a także późniejsze dzieła autorstwa naśladowców Hermana Hana. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.
Przy krawędziach odpryski warstwy malarskiej i zaprawy, przy górnej i dolnej krawędzi widoczne poziome pęknięcia wzdłuż całego podobrazia. Na odwrociu u dołu widoczne ślady po drewnojadach.
Obraz przedstawia scenę Koronacji Matki Boskiej przez Trójcę Świętą – temat, który w ikonografii sztuki europejskiej, a także polskiej pojawił się w końcu XIV wieku. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.
Maria Działo, "Koronacja Marii", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/koronacja-marii