Święta Rodzina

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Budzów
Miejscowość
Bieńkówka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sułkowice
Parafia
Parafia Przenajświętszej Trójcy
Tagi
malarstwo XIX wieku Święta Rodzina
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/13769
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
ostatnia dekada XIX wieku
Technika i materiał
olej na desce
Wymiary podstawowe
szerokość – 69 cm
wysokość – 88 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 76 cm
Szerokość bez ramy – 56 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Obraz został namalowany do kościoła w Bieńkówce około ostatniej dekady XIX wieku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Świętej Rodziny. Po prawej stronie siedzi Maria przytrzymując rękami stojące na jej prawym kolanie Dzieciątko Jezus, które lewą dłonią przytrzymuje się jej ramienia, a prawą unosi w geście błogosławieństwa. Maria ma drobną twarz, ukazaną z lewego profilu, prosty i długi nos, duże oczy i delikatnie zaznaczone usta. Brązowe i zwinięte w pukle włosy opadają na jej lewe ramię i plecy. Maria ubrana jest w czerwoną suknię z dekoltem w kształcie litery „V”, ozdobionym złotą bordiurą oraz obszerny niebieski płaszcz z białą podszewką, który opada na kamienny podest ostro załamanymi fałdami. Dzieciątko ubrane jest w białą szatę, luźno zarzuconą na lewe ramię, którą z prawej strony podtrzymuje Maria. Po lewej stronie obrazu stoi św. Józef, zwrócony trzy czwarte w lewo z gałązką białej lilii w prawej dłoni i lewą ręką złożoną na piersi. Twarz podłużna z długim nosem, dużymi oczami, okolona bujną brodą oraz gęstymi, ciemnymi włosami, opadającymi do ramion. Święty ubrany jest w fioletową suknię oraz brązowy płaszcz z jasnobrązową podszewką. Święta Rodzina ukazana została na kamiennym, profilowanym postumencie. Wokół głów postaci zostały umieszczone dekoracyjne koliste nimby, u Dzieciątka Jezus z motywem krzyża, u Marii zdobiony puklowaniem, a wszystkie obficie dekorowane małymi kreseczkami i białymi kropkami. Z tyłu na szarym tle wisi pas złotej tkaniny z motywem małych krzyżyków zamkniętych w podwójnych czwórliściach.

Zarys problematyki artystycznej

Rozkwit kultu Świętej Rodziny miał miejsce w okresie od XI do XVI wieku. Początkowo postacie nazywane były „Trójcą Ziemską” – terminem, który wprowadził św. Bernardyn ze Sieny (XIV/XV wiek). Dzięki serii grafik, a później drukom ulotnym i dewocyjnym wizerunki Świętej Rodziny zyskały na znacznej popularności. Przedstawiały rodzinę podczas wykonywania codziennych obowiązków lub wydarzeń opisanych w ewangeliach. Przykład sceny, w której Maria i Józef trzymają na kolanach Dzieciątko, ukazany na obrazie w w Bieńkówce, należy do najczęściej przedstawianych.
Obraz o identycznym układzie kompozycyjnym z charakterystycznym złotym pasem w tle, zakupiono również do kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Cięcinie około 1899 roku. Być może oba dzieła wykonał ten sam artysta (choć obraz w Cięcinie jest namalowany z mniejszym oddaniem szczegółów - zapewne dlatego, że przeznaczony był do zwieńczenia ołtarza). Kolejnym przykładem wykorzystania tego samego wzoru graficznego, jednakże już innego autora, jest obraz z kościoła Stygmatów św. Franciszka z Asyżu w Alwernii z XIX wieku.

Streszczenie

Obraz „Święta Rodzina” do kościoła w Bieńkówce został namalowany około ostatniej dekady XIX wieku. Ukazuje popularny w tym czasie układ kompozycyjny przedstawienia.

Jak cytować?

Maria Działo, "Święta Rodzina", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/swieta-rodzina-9

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności