Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego uskokowym, nadwieszonym łukiem półkolistym, ujęty profilowaną, złoconą ramą zawiera całopostaciowy wizerunek św. Floriana stojącego w lekkim kontrapoście, w trzech czwartych zwróconego w lewo. Owalną twarz charakteryzują delikatne, młodzieńcze rysy i krótki, jasnobrązowy zarost. Długie, jasnobrązowe włosy opadają na plecy. Na głowie hełm z małym pióropuszem. Święty ubrany w zbroję rzymską i czerwony, związany na prawym ramieniu płaszcz. Na nogach wysokie, wiązane sandały. W prawej ręce ma wypełniony wodą cebrzyk, lewą podtrzymuje włócznię z chorągwią. W tle pejzaż płonącego miasta o obniżonej linii horyzontu, szare niebo zasnute wokół ciemnymi, szarobrązowymi chmurami.
Obraz z wizerunkiem św. Floriana znajdujący się na zasuwie jednego z ołtarzy bocznych utrzymany jest w stylistyce sztuki barokowej. Stonowana, ciepła kolorystyka, w której dominują odcienie brązów i żółci wydaje się wykazywać wpływy malarstwa połowy XVIII wieku.
Kompozycja obrazu stanowi wyraźną analogię z malarskim wizerunkiem św. Floriana znajdującym się w zbiorach klasztoru Klarysek w Staniątkach. Obydwa obrazy powstały w oparciu o ten sam wzorzec graficzny.
Święty Florian żył na przełomie III i IV wieku w Ceti (obecnie Dolna Austria). Jako młodzieniec został powołany do rzymskiej armii dowodzonej przez cesarza Dioklecjana, wielkiego prześladowcę chrześcijan. W 304 roku Florian miał wstawić się za ciemiężonych legionistów chrześcijańskich za co poniósł męczeńską śmierć utopiony w rzece Enns. Ukazany w zbroi rzymskiego legionisty święty w prawej dłoni trzyma niewielki cebrzyk z wodą odnoszący się do legendy, wedle której miał jednym wiadrem ugasić pożar płonącej wsi. Św. Florian patronuje zawodom związanym z ogniem, jak strażacy, hutnicy, kominiarze, piekarze czy garncarze. W 1436 roku ustanowiono go jednym czterech głównych patronów Królestwa Polskiego.
Bardzo dobry.
1. Dobrowolski Kazimierz, Dzieje kultu św. Floriana w Polsce do połowy XVI wieku, Warszawa 1923.
2. Kuźmiak Krzysztof, Florian, [w:] Encyklopedia katolicka. T. 5. Red. L. Bieńkowski, Lublin 1989, sp. 342.
Obraz z wizerunkiem św. Floriana na zasuwie jednego z ołtarzy bocznych w kościele w Porębie Wielkiej utrzymany jest w nurcie sztuki barokowej. Cechy stylowe i kolorystyka wydają się wykazywać wpływy malarstwa połowy XVIII wieku.
Paulina Chełmecka, "Św. Florian", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-florian-9