Feretron ze św. Barbarą w neogotyckim, architektonicznym obramieniu, został sprawiony dla uświetnienia procesji parafialnych na początku XX wieku. Odnowiono go za staraniem miejscowych górników.
Na prostopadłościennej podstawie przeprutej otworami umożliwiającymi zakładzie drążków do noszenia ustawiono ażurowe obramienie ujmujące pełnoplastyczną rzeźbę św. Barbary. Bok podstawy zdobi złocony ornament liściasto-roślinny. Świętą ustawiono na czworobocznym postumencie. Jest to młoda kobieta ukazana frontalnie w kontrapoście. Lewą rękę przyciska do piersi, w prawej trzyma gałązkę palmową. Barbara ma pociągłą twarz o jasnej karnacji, prostym nosie i wąskich ustach. Jej głowę okalają długie włosy spływające na ramiona. Na głowie ma złoconą, otwartą koronę o prostych sterczynach. Ubrana jest w długą suknię i mocno drapowany płaszcz okrywający jej postać. Rozpięte ponad nią obramienie utworzono z wimpergi dekorowanej arkaturą i stylizowanym maswerkiem w części górnej, zwieńczoną pinaklem z kwiatonem. Wspiera się ona na dwóch wielobocznych filarach wspartych na cokolikach i przechodzących w dwa pinakle z kwiatonami. Oba filary po bokach wspierają przypory w formie podobnych, wielobocznych filarków na cokolikach u góry połączonych z resztą konstrukcji za pomocą daszków pulpitowych. Całość struktury feretronu polichromowano na biało, profile i kwiatony zostały pozłocone.
Nidecki feretron stanowi ciekawy przykład historyzującego rozwiązania opartego na elementach neogotyckich. W ten sposób wpisuje się w stylistykę różnorodnych sprzętów kościelnych wykonywanych na przełomie XIX i XX wieku.
Dobry. Ostatnią konserwację przeprowadzono na początku XXI wieku.
Feretron ze św. Barbarą w neogotyckim, architektonicznym obramieniu, został sprawiony dla uświetnienia procesji parafialnych na początku XX wieku.
ks. Szymon Tracz, "Św. Barbara", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-barbara-29