Św. Antoni Padewski z Matką Boską i Dzieciątkiem

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Raba Wyżna
Miejscowość
Raba Wyżna
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Rabka
Parafia
Św. Stanisława
Tagi
Dzieciątko Jezus malarstwo barokowe malarstwo XVIII wieku Matka Boska z Dzieciątkiem
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza bocznego w południowo-wschodnim narożniku nawy
Identyfikator
DZIELO/05717
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
przed 1765 rokiem
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz św. Antoniego Padewskiego z Matką Boską i Dzieciątkiem powstał z przeznaczeniem do zwieńczenia ołtarza bocznego św. Franciszka przed 1765 rokiem. Mimo przekształceń ołtarza w latach 1841-1843 obraz został zachowany in situ. Przez wzgląd na omawiane dzieło retabulum w XIX wieku określano jako św. Antoniego. Obraz był odnowiony w latach 1961-1969.

Opis

Obraz w formie stojącego owalu przedstawia św. Antoniego Padewskiego, któremu wśród obłoków ukazała się Matka Boska, przekazując mu w ramiona Dzieciątko. W prawej części kompozycji święty w pozycji klęczącej, skierowany w trzech czwartych w prawo, z pochyloną głową oraz wyciągniętymi przed siebie ramionami, w których trzyma Dzieciątko. Ubrany jest w brązowy habit franciszkański z peleryną i kapturem, przewiązany w pasie sznurem, na głowie ma tonsurę. Dzieciątko zwrócone w trzech czwartych w lewo, z wyciągniętymi w stronę świętego rękami, owinięte w pieluszki. Przed Antonim stolik nakryty żółtą tkaniną z leżącą księgą oraz gałązką lilii. Nad nim znajduje się Matka Boska siedząca na obłokach, zwrócona w trzech czwartych w lewo, pochylona, z wyciągniętymi w stronę świętego rękami. Ubrana jest w czerwoną suknię przepasaną w talii oraz niebieski płaszcz zawinięty na lewym ramieniu, rozwiany przy prawym boku. W dolnej części obrazu widoczna bladoróżowa podłoga, w górnej rozświetlone, żółte niebo, po prawej stronie obrazu na obłokach dwie uskrzydlone główki anielskie.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Antoni w młodym wieku wstąpił do zakonu kanoników regularnych, dopiero później do franciszkanów, gdzie przyjął imię Antoni. Prowadził głównie działalność kaznodziejską, jak również był wykładowcą filozofii na uniwersytecie w Bolonii. Pozostawił po sobie liczne teksty kazań. Święty zmarł w Padwie, która stała się później jednym z największych ośrodków jego kultu, stąd przydomek – Padewski. W 1946 roku otrzymał tytuł doktora Kościoła. W ikonografii przedstawiany jest w habicie franciszkańskim z tonsurą na głowie, a jego atrybutem jest lilia. Omawiany obraz ilustruje legendę, według której św. Antoni otrzymał na ręce Dzieciątko. Najczęściej przedstawiany jest właśnie z małym Jezusem na ręku, którego trzyma bądź adoruje.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Płótno sfalowane, krakelury, ubytki warstwy malarskiej przy brzegach płótna, powierzchnia zabrudzona. Obraz był odnowiony w latach 1961-1969.

Streszczenie

Obraz św. Antoniego Padewskiego z Matką Boską i Dzieciątkiem powstał z przeznaczeniem do zwieńczenia ołtarza bocznego św. Franciszka przed 1765 rokiem. Ilustruje legendę, według której św. Antoni otrzymał na ręce Dzieciątko Jezus.

Bibliografia

Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989
Pietrzak Michał, "Kronika parafii Raba Wyżna, t. 1: 1835-1993", Raba Wyżna-Kraków 2011

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Antoni Padewski z Matką Boską i Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2022, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-z-matka-boska-i-dzieciatkiem

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności