Św. Anna Samotrzeć

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Kęty
Miejscowość
Kęty
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Parafia
Św. Małgorzaty i św. Katarzyny
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny, nawa boczna północna (lewa), ściana północna
Identyfikator
DZIELO/23748
Kategoria
płaskorzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVII wiek (?)
Fundator
Wiktoria Zemankowa i Zofia Sowińska
Technika i materiał
drewno; cięcie, rzeźbienie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 100 cm
wysokość – 150 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Chełmecka
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Płaskorzeźba św. Anny Samotrzeć została ufundowana przez Wiktorię Zemankową, cechmistrzynię cechu sukienniczego oraz Zofię Sowińską, radną Kęt. Pierwotnie płaskorzeźba znajdowała się w ołtarzu św. Anny, zaś do 1926 roku w ołtarzu św. Walentego.

Opis

Płaskorzeźba przedstawia całopostaciowy wizerunek św. Anny Samotrzeć. Ukazana w pozycji siedzącej święta zwrócona jest w trzech czwartych w prawo, z głową skierowaną na wprost. Owalną twarz charakteryzują wyraziste, surowe rysy dojrzałej kobiety. Strój św. Anny składa się z sukni, osłaniającego nogi płaszcza zdobionego stylizowaną ornamentyką roślinną oraz osłaniającej głowę chusty związanej na piersiach. Na stopach są sandały. Święta lewą ręką podtrzymuje siedzące na jej kolanach Dzieciątko Jezus zwrócone w trzech czwartych w prawo. Zaokrągloną twarz charakteryzują pełne, dziecięce rysy, włosy są krótkie skręcone. Jezus ubrany jest w długą, przewiązaną w pasie suknię z podwiniętymi rękawami. Prawą rękę wspiera na piersiach, lewą unosi, trzymając w dłoni gałązkę różaną. Po lewej stronie, obok św. Anny stoi Maria ukazana jako kilkunastoletnia dziewczyna. Święta Anna wspiera prawą rękę na prawym ramieniu córki. Maria zwrócona jest w trzech czwartych w lewo. Owalną twarz charakteryzują młodzieńcze rysy. Ubrana jest w zdobioną ornamentem roślinnym suknię oraz osłaniający nogi, podpięty w pasie płaszcz. Na głowę ma nałożoną opadającą na ramiona chustę, odsłaniającą częściowo włosy. Maria wyciąga ręce w kierunku Dzieciątka Jezus. Na głowach postaci znajdują się zamknięte korony. Odsłonięte partie ciała utrzymane są w bladym odcieniu karnacji. Ubiór oraz atrybuty są złocone. Płaskorzeźba umieszczona jest w płytkiej niszy w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego uskokowym łukiem nadwieszonym, wyłożonej bordowym aksamitem oraz ujętej profilowaną, złoconą ramą.

Zarys problematyki artystycznej

Według tekstów apokryficznych (m.in. „Protoewangelia Jakuba”, „Ewangelia Pseudo-Mateusza”) matką Marii była św. Anna pochodząca z Betlejem, z rodziny kapłańskiej Stolanusa i Emerentiany należących do pokolenia Dawidowego. Jej mężem został, pochodzący z zamożnej rodziny nazaretańskiej, Joachim, którego ród także wywodził się od Dawida. Ich małżeństwo przepełniało całkowite oddanie Bogu, Boskiemu Prawu i bliźnim. Jako małżeństwo bezdzietne, po 20 latach wspólnego życia, pokornie przyjmowali zniesławienie, jakiego doświadczali od społeczności żydowskiej. Brak potomstwa stanowił bowiem wyraz kary Bożej i zhańbienia, Joachimowi np. odmawiano możliwości składania ofiar w świątyni. Postanowił więc opuścić Annę i udać się na pustynię celem czterdziestodniowego postu i modlitwy, Anna natomiast pogrążyła się we wdowiej żałobie. Pogrążonych w gorliwej modlitwie małżonków nawiedził anioł zwiastując im narodziny córki, którą nazwą Marią i która od początku będzie „Bogu oddana i pełna Ducha Świętego”. Według tradycji czterdziestopięcioletnia Anna urodziła Marię 8 września. W 80 dni po narodzeniu dziewczynka została odprowadzona do Świątyni. Po śmierci Joachima Anna miała być jeszcze dwa razy zamężna z Kleofasem (córka Maria Kleofasowa) i Salomasem (córka Maria Salome). Jako wdowa zamieszkała wraz Marią i Józefem. Zmarła w wieku 80 lat i została pochowana obok swego pierwszego męża w Dolinie Jozafata.
Wizerunki św. Anny Samotrzeć z Marią i Dzieciątkiem Jezus pojawiły się na przełomie XIII i XIV wieku w sztuce bizantyńskiej. W kulturze zachodniej ikonografia świętej zaczęła się rozwijać u schyłku średniowiecza w związku ze wzmożonym kultem Matki Boskiej. Z powstających licznie pod wpływem tego zjawiska przedstawień cykli scen życia Marii, wykształcił się szereg typów ikonograficznych św. Anny. Prezentowana płaskorzeźba, mimo iż powstała w epoce baroku, stanowi przykład trwałości motywów średniowiecznych. Prezentuje jeden z czterech podstawowych wariantów przedstawienia św. Anny Samotrzeć, gdzie siedzącej, ukazanej jako matrona świętej, trzymającej na kolanach Dzieciątko Jezus, towarzyszy stojąca obok Maria, przedstawiona jako kilkunastoletnia dziewczyna. Ten typ stanowi próbę podkreślenia „genealogii i hierarchii postaci, przy jednoczesnym dążeniu do większej naturalności, swobody i prawdopodobieństwa układu” oraz relacji między postaciami.
Trzymana przez Dzieciątko gałązka różana stanowi symboliczną zapowiedź jego cierpienia i męki na krzyżu.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Stan zachowania bardzo dobry.

Streszczenie

Znajdująca się na jednym z ołtarzy bocznych w kościele parafialnym w Kętach, siedemnastowieczna płaskorzeźba św. Anny Samotrzeć stanowi przykład jednej z kilku wersji ikonograficznych tego przedstawienia, jakie wykształciły się u schyłku średniowiecza. Figura ufundowana została przez kęckie mieszczki.

Jak cytować?

Paulina Chełmecka, "Św. Anna Samotrzeć", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-anna-samotrzec-15

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności