Rzeźba św. Andrzeja Apostoła przynależy do struktury lewego ołtarza bocznego powstałego po 1702 roku i dedykowanego Najświętszej Marii Pannie w Osieku.
Pełnoplastyczne przedstawienie w kontrapoście ukazuje w całej postaci św. Andrzeja. Apostoł ujęty został w trzech czwartych. W uniesionej ku górze lewej ręce trzyma niewielki krzyż, określany jako krzyż św. Andrzeja. W prawej, opuszczonej wzdłuż tułowia i lekko zgiętej w łokciu, trzyma złoconą księgę zamkniętą na dwie klamry. Andrzej został ukazany jako dojrzały mężczyzna o jasnej karnacji. Ma pociągłą twarz okoloną brązowym zarostem oraz puklowane, brązowe włosy sięgające ramion. Twarz charakteryzują mocno otwarte oczy, wpatrzone w uniesiony krzyż, prosty nos oraz wydatne usta. Apostoł ubrany jest w mocno u spodu drapowaną, ciemną, luźną tunikę, wykończoną przy szyi złotą lamówką. Jest ona przewiązana w pasie złotą szarfą. Spod tuniki widać ciemne buty. Na ramionach ma narzucony złoty, mocno udrapowany płaszcz okrywający prawe ramię. Jego lewą połę przy prawym boku podtrzymuje ręką, w której trzyma księgę.
Ekspresyjna w swym wyrazie rzeźba św. Andrzeja przywodzi na myśl prace powstałe w Małopolsce pod wpływem prądów artystycznych docierających z południowych Niemiec, krajów austriackich oraz częściowo Moraw. W przypadku rzeźb z osieckiej nastawy można tu dostrzec pewne podobieństwo z dziełami Antoniego Gegenbauera (zm. 1773) i jego warsztatu, znajdującymi się np. w kościele Bernardynów w Krakowie, i kościele Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu czy też w Więcławicach lub w kolegiacie św. Andrzeja w Olkuszu.
Widoczne zabrudzenia, przetarcia i ubytki w warstwie polichromii i złoceń. Ostatnią konserwację rzeźby przeprowadzono wraz z pracami przy ołtarzu w latach dziewięćdziesiątych XX wieku.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 23;
T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 394-401;
A. Hałatek, B. Jania, Świątynie Osieka, Osiek 2008, s. 8;
A. Detloff, Rzeźba krakowska drugiej połowy XVIII w. Twórcy, nurty i tendencje, Kraków 2013, s. 177-194;
Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska, red. S. Brzezicki, J. Wolańska, Warszawa 2016, s. 1028.
Rzeźba św. Andrzeja Apostoła przynależy do dekoracji retabulum lewego ołtarza bocznego dedykowanego Najświętszej Marii Panny w Osieku i wraz z nastawą powstała po 1702 roku być może w kręgu twórczości Antoniego Gegenbauera i jego warsztatu.
ks. Szymon Tracz, "Św. Andrzej Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-andrzej-apostol-1