Portret Zofii Kochańskiej z Świerczewskich

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Krzeszowice
Miejscowość
Sanka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Krzeszowice
Parafia
Św. Jakuba Apostoła
Tagi
Kochańska Zofia malarstwo XVII wieku portret trumienny
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/12654
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
trzecia ćwierć XVII wieku
Technika i materiał
olej na blasze
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Opis

Portret w kształcie owalu z przedstawieniem popiersia Zofii Kochańskiej. Kobieta zwrócona delikatnie w lewo. Twarz podłużna z wyraźnie podkreślonym podbródkiem, oczy duże, nos długi, drobne usta. Karnacja jasna, blado-szara. Włosy długie, jasne, upięte z tyłu głowy kolorowymi wstążkami. Ubrana jest w jasnoszarą szatę. Na szyi ma również ciasno zawieszony sznur pereł. Tło złote. Po bokach obrazu dwa otwory, pozostałe po mocowaniu portretu do trumny.

Zarys problematyki artystycznej

Portret Zofii Kochańskiej należy do szczególnej gałęzi malarstwa – portretów trumiennych, przedstawiających realistyczną podobiznę zmarłej osoby, lecz ukazanej jako żywej. Portret Zofii Kochańskiej w kościele w Sance powstał w trzeciej ćwierci XVII wieku. Należy do zespołu siedmiu tablic epitafijnych upamiętniających pochowanych pod posadzką świątyni kolatorów z rodzin Świerczowskich i Kochańskich.

Ten typ malarstwa był szczególnie popularny w Polsce w XVII i XVIII wieku. Najstarszym znanym w Polsce portretem trumiennym jest wizerunek Stefana Batorego z końca XVI wieku. Zwykle kształt obrazu uwzględniał rozmiary boków trumny, dopiero od XVIII wieku portretów nie przymocowywano już do trumny i dlatego posiadały większe rozmiary. Naturalistyczne portrety z tendencją do ujęcia werystycznego malowane były najczęściej na złotych tłach, podobnie jak omawiany przykład w kościele w Sance. Podobrazia stanowiły blachy ołowiane, rzadziej cynowe, a dopiero pod koniec XVIII wieku pojawiły się blachy miedziane. Znane są przykłady portretów trumiennych w tym regionie wykonanych w tej samej technice olej na blasze i podobnej konwencji w popiersiu z Gorenic, Tarnowa, Mogiły i kilku innych miejscowości.

Streszczenie

Portret Zofii Kochańskiej należy do szczególnej gałęzi malarstwa – portretów trumiennych, przedstawiających realistyczną podobiznę zmarłej osoby, lecz ukazanej jako żywej. Został wykonany w trzeciej ćwierci XVII wieku. Portret ten należy do zespołu siedmiu tablic epitafijnych upamiętniających pochowanych pod posadzką świątyni kolatorów z rodzin Świerczowskich i Kochańskich.

Bibliografia

Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Chrościcki Juliusz A. , "Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej", Warszawa 1974
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Żmija Jarosław, Kutaś Paweł, "Sanka. Kościół pw. św. Jakuba Apostoła", Zakrzów 2016
Kornecki Marian , "Sztuka sakralna", Kraków 1993
Łepkowski Józef, "Przegląd zabytków przeszłości z okolic Krakowa", Kraków 1863 , s. 41-41
Wiliński Stanisław, "Wielkopolski portret trumienny"

Jak cytować?

Maria Działo, "Portret Zofii Kochańskiej z Świerczewskich", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-zofii-kochanskiej-z-swierczewskich

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności