Portret Antoniego Dembińskiego (?)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Łapanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Tagi
malarstwo XVIII wieku portret
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/03386
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
pierwsza tercja XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Portret Antoniego Dembińskiego (?) powstał najpewniej w pierwszej tercji XVIII wieku.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem mężczyzny ukazanego w półpostaci, zwróconego w trzech czwartych w prawo. Twarz ma pełną, z drugim podbródkiem, o rysach dojrzałego mężczyzny, małych migdałowatych oczach, dużym nosie i wąskich ustach z wąsami. Głowę ma wysoko podgoloną, z krótkimi włosami na jej czubku (czupryna). Ubrany jest w zbroję płytową, przez prawe ramię ma przerzucony czerwony płaszcz. Tło ciemne, jednolite. Obraz ujęty profilowaną, złoconą ramą.

Zarys problematyki artystycznej

W aktach wizytacji z 1748 roku jest zapis, że w tym czasie dziedziczką Łapanowa była Dembińska z Lipskich, stolnikowa krakowska. Z dużym prawdopodobieństwem chodzi tu o Teresę z Lipskich Dembińską herbu Drużyna, żonę stolnika krakowskiego Antoniego Dembińskiego herbu Rawicz (zm. 1730).
Obraz powstał zapewne w pierwszej tercji XVIII wieku, a więc przed śmiercią Antoniego Dembińskiego, małżonka Teresy. Oba obrazy tworzą portrety małżeńskie wykonane w tym samym czasie przez tego samego malarza. Dzieła te utrzymane są w konwencji portretów powstałych w pierwszej połowie XVIII wieku, szczególnie bliskie są obrazom małżeńskim malowanym przez Antoniego Józefa Misiowskiego i innym wizerunkom z dawnej galerii portretów w pałacu w Suchej (obecnie w Muzeum Narodowym w Kielcach), a także innym powstałym w podobnym czasie. Wszystkie one zachowują ten sam, konwencjonalny sposób ukazania półpostaci zwróconej w trzech czwartych, kobiety w bogatej sukni nakrytej płaszczem, mężczyzny zaś w zbroi i płaszczu.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Ubytki warstwy malarskiej, płótno słabo naciągnięte, pociemniały werniks.

Streszczenie

Portret Antoniego Dembińskiego (?) powstał najpewniej w pierwszej tercji XVIII wieku. Jego żona – Teresa z Lipskich Dembińska została wymieniona w aktach wizytacji z 1748 roku, jako dziedziczka Łapanowa (po śmierci męża zmarłego w 1730). Obrazy utrzymane są w konwencji portretów wykonywanych w pierwszej połowie XVIII wieku.

Bibliografia

Stankiewicz Aleksander, "Galeria portretowa Jana Wielopolskiego (1700-1774) wojewody sandomierskiego" , „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” , s. 148-175
"Urzędnicy województwa krakowskiego XVI-XVIII wieku. Spisy", Kórnik 1990

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Portret Antoniego Dembińskiego (?)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-antoniego-dembinskiego

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności