Obraz w kształcie owalu, w profilowanej ramie, zwieńczonej motywem rocaille'a. Na obrazie mężczyzna ukazany w trzech czwartych, do pasa, zwrócony w prawo, ubrany w togę z sobolowym, białym kołnierzem, z rękoma złożonymi w geście modlitwy. W prawej górnej części obrazu napis „Uera Effigies Serui Dei / M(agistri) ADAMI OPATOUŸ / S(anctae) Th(eologiae) D(octoris) Canonici Cath(edralis) Crac(oviensis) / mira abstine(n)tia Doctrina ac / vitae sa(n)ctitatae clarissimi. Eius / Ossa dum exhumaretur, instar/mijrha et violaru(m) spargebant / odorem. obiit A(nno) D(omini) 1647 / Die 9. (Novem)bris.”.
Obraz pochodzi z galerii zasłużonych kanoników kolegiaty św. Anny zlokalizowanej w zakrystii kościoła, której urządzanie rozpoczęto w drugiej ćwierci XVIII wieku. Obraz wpisuje się w szerszy nurt tworzenia galerii portretowych słynnych poprzedników, dla których niewątpliwym wzorem była galeria biskupów krakowskich w klasztorze Franciszkanów w Krakowie. Podobne galerie tworzono w kościołach klasztornych (np. Bernardynów w Alwernii). Portret Adama z Opatowa mógł powstać niedługo po śmierci duchownego. W następnym stuleciu otrzymał nową, rokokową ramę. Jego autorem był zapewne któryś z krakowskich malarzy o przeciętnych umiejętnościach warsztatowych. Nową ramę, w wyniku której zapewne obcięto płótno, obraz otrzymał w 2. połowie XVIII wieku.
dobry, całość przyciemniała
Portret Adama z Opatowa, filozofa, teologa, rektora Uniwersytetu Krakowskiego powstał zapewne po jego śmierci. W następnym stuleciu otrzymał nową ramę. Jest jednym z kilku portretów duchownych zasłużonych dla kolegiaty św. Anny.
Józef Skrabski, "Portret Adama Pantinusa (Opatowczyka)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/portret-adama-pantinusa-opatowczyka