Pieta

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Osiek
Miejscowość
Głębowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Matki Boskiej Szkaplerznej
Miejsce przechowywania
kościół, ściana północna łuku tęczowego
Identyfikator
DZIELO/13290
Kategoria
obraz
Dookreślenie zabytku
Odwrocie obrazu Matki Boskiej Szkaplerznej
Ilość
1
Czas powstania
około 1654 roku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na desce, drewno srebrzone, złocone, ryte
Wymiary podstawowe
szerokość – 95 cm
wysokość – 112 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 82 cm
Autor noty katalogowej
Ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Dwustronnie malowany obraz Matki Boskiej Szkaplerznej powstał zapewne po 1654 roku, kiedy to w kościele w Głębowicach zaprowadzono Bractwo Szkaplerza Świętego, zatwierdzone przez biskupa krakowskiego Piotra Gębickiego (1642-1657). Uposażenie Bractwu zapewnił właściciel Głębowic Jan Pisarzowski herbu Starykoń (zm. 1652). Wizerunek przeznaczony był najpierw do feretronu, później stanowił ozdobę siedemnastowiecznego ołtarza brackiego. Nastawę zastąpiono nową, późnobarokową z pierwszej ćwierci XVIII wieku. W niej obraz był już zamontowany na stałe. W wyniku przekształceń wyposażenia kościoła po reformie liturgicznej Soboru Watykańskiego II w latach siedemdziesiątych XX wieku ołtarz został zniesiony, a wizerunek zawieszono w nowej ramie na północnej ścianie łuku tęczowego. Na co dzień strona z przedstawieniem Piety nie jest widoczna. Sam wygląd ołtarza z obrazem znany jest ze zdjęć archiwalnych.

Opis

Obraz ma kształt stojącego prostokąta zbliżonego do kwadratu. Ujęty jest w nową, szeroką ramę zdobioną pasem ornamentu składającego się z liści i kwiatów, zamkniętego złoconymi profilami. Na rewersie obrazu ukazano Pietę. W centrum kompozycji widoczna jest siedząca u podnóża krzyża Matka Boska ze zmarłym Chrystusem na kolanach. Maria, patrząc lekko w dół, tuli twarz do głowy syna. Po jej rumianych policzkach spływają łzy. Twarz ma małą, okrągłą, z głęboko osadzonymi oczami, prostym nosem i niewielkimi ustami. Lewą ręką obejmuje Chrystusa w talii, prawą podtrzymuje jego prawą rękę. Odziana jest w jasnobrązową, związaną sznurem w talii suknię i granatowy, lamowany złotem płaszcz z białą podszewką. Na głowie ma półprzejrzysty welon i brązową, opadającą na ramiona chustę. Spod sukni widać fragmenty czarnych butów. Na opadającej głowie Chrystusa widoczne są stróżki krwi. Martwy Jezus ma spuchnięte, zamknięte oczy i sine usta. Twarz okala krótka broda oraz opadające na plecy, brązowe, falowane włosy. Muskularny tors zwrócony jest do widza. Jego biodra przepasuje białe perizonium. Na jego dłoniach i stopach widać ślady krwi i rany po gwoździach. Prawą rękę Chrystusa podtrzymuje Maria, lewa opada swobodnie w dół. Skrzyżowane nogi ugięte są w kolanach, lewa stopa jest wysunięta przed prawą. Głowy obu postaci otaczają jasnożółte nimby. W tle, o niskiej linii horyzontu, widoczny jest górzysty krajobraz i zachmurzone niebo, zapowiadające nadchodzący zmierzch. Z lewej strony przy krawędzi obrazu na ziemi leży skrwawiona korona cierniowa.

Zarys problematyki artystycznej

W relacji ewangelistów ciało Jezusa z krzyża zdjęli a następnie złożyli do grobu Józef z Arymatei i Nikodem (por. Mt 27, 57-60; Mk 15, 42-46; Łk 23, 50-53; J 19, 38-42). Obydwaj, podobnie jak Maria, św. Jan Ewangelista i św. Maria Magdalena oraz osoby towarzyszące zostali wprowadzeni do scen związanych ze zdjęciem z krzyża, opłakiwaniem i złożeniem do grobu. Na powszechne przekonanie wiernych o tym, iż Maria, Matka Jezusa współcierpiąc z Synem, opłakiwała go na Kalwarii, wpłynęły liczne teksty apokryficzne i teologiczno-liturgiczne, co zaowocowało wyodrębnieniem we wczesnym średniowieczu z wielopostaciowych przedstawień tematu Piety, Bolejącej Matki trzymającej na kolanach martwe ciało Chrystusa. W epoce nowożytnej temat ten znalazł swoją realizację przede wszystkim jako ilustracja XIII stacji drogi krzyżowej – Zdjęcie z krzyża. Na uwagę w przedstawieniu głębowickim zasługuje charakterystyczny, stosunkowo sztywny układ prawie że siedzącego na kolanach Matki Chrystusa, którego genezy należy upatrywać w średniowiecznych tzw. pietach schodkowych, najlepiej reprezentowanych przez Pietę z Libiąża z około 1370 roku (Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Śr. 4).

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 462;
Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 3, Allgemeine Ikonographie L-R, Hrgs. W. Braunfels et al., Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 197;
M. Kochanowska-Reiche, Mistyczne średniowiecze, Warszawa 2003, s. 31, il. 7;
Sz. Tracz, Bractwa religijne w dekanacie żywieckim (1598-1772), Kraków 2005;
A. Paciorek, A. Kramiszewska, Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa według św. Mateusza z komentarzem teologiczno-biblijnym i ikonograficznym, Lublin 2007, s. 178;


Streszczenie

Wizerunek Piety zdobi rewers brackiego obrazu z przedstawieniem Matki Boskiej Szkaplerznej. Przedstawienie oparte o tradycyjną ikonografię tego wydarzenia powstało przed rokiem 1654, kiedy powstało bractwo Szkaplerza Świętego w Głębowicach.

Inne dzieła z tego roku

Jak cytować?

Ks. Szymon Tracz, "Pieta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-19

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności