Dzieje zabytku nie są znane.
Obraz w kształcie leżącego prostokąta ze sceną Ostatniej Wieczerzy. Przy prostokątnym stole zasiada 12 apostołów, pośrodku nich i w centrum kompozycji znajduje się Chrystus. Prawą ręką trzyma jeden z kawałków leżącego na stole chleba, lewą wskazuje na siebie, głowę skłania w kierunku siedzącego po jego prawej stronie Jana Ewangelisty. Chrystus ma pociągłą twarz, przymknięte oczy, wąski nos, niewielkie usta, wąsy i dzielącą się na końcu w dwa pukle brodę. Długie, falowane włosy opadają mu na ramiona i plecy. Ma na sobie niebieską suknię. Święty Jan kładzie mu głowę na barku, ręce składa przed sobą, na stole. Ma młodzieńcze rysy twarzy i długie, falowane włosy. Z lewej strony kompozycji, wokół końca stołu znajduje się pięciu apostołów, jeden z nich stojąc nachyla się do starszego mężczyzny, dwóch kolejnych rozmawia ze sobą. Od strony widza, bokiem siedzi Judasz, który ręce splata na założonych nogach. Smutno spogląda na trzymany przez Chrystusa kawałek chleba. Jest ubrany w niebieską suknię i czerwony płaszcz osłaniający nogi. Z prawej strony kompozycji znajduje się sześciu apostołów, dwóch z nich stoi i nachyla się w kierunku Jezusa, pozostali spoglądają zatroskani. Wszyscy ubrani są w suknie i płaszcze. Na stole znajdują się puste talerze, szklanka z winem, kielich mszalny oraz wspomniany chleb. Od strony widza, na ziemi, stoi misa i dzban. Scena rozgrywa się w odgrodzonej zieloną kotarą przestrzeni, w tle widać arkady.
Na płótnie przedstawiono Ostatnią Wieczerzę – pożegnalną ucztę Jezusa Chrystusa z 12 apostołami w wieczór poprzedzający jego mękę i śmierć. Dała ona początek chrześcijańskiej Eucharystii, co przypominają znajdujące się na stole chleb i kielich na wino. Różne elementy przedstawienia Ostatniej Wieczerzy – uczta przy prostokątnym stole, Chrystus siedzący pośrodku zgromadzonych, Jan Ewangelista składający swoją głowę na jego ramieniu i wyróżniona postać Judasza, zaczęto wprowadzać w okresie średniowiecza. Płótno w jurgowskim kościele to jednak przeciętnej jakości dzieło dwudziestowieczne czerpiące inspiracje z dawnych przykładów.
Dobry.
Obraz ze sceną Ostatniej Wieczerzy został namalowany w XX wieku. Czerpie inspiracje z dawnych dzieł, w których scena rozgrywała się przy prostokątnym stole, na którym ustawiono przedmioty wskazujące na ustanowienie wówczas sakramentu Eucharystii.
Agata Felczyńska, "Ostatnia Wieczerza", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ostatnia-wieczerza-2