Ołtarz został ufundowany przez Antoniego Obońskiego w 1795 roku. Eksponowany obecnie wizerunek św. Antoniego w 1936 roku zastąpił wcześniejsze przedstawienie świętego, wspominane w kronice parafialnej pod datą 1882 roku, kiedy było odnawiane przez J. Stopę. Ołtarz był poddany renowacji w 1999 roku.
Ołtarz architektoniczny, jednokondygnacyjny, jednoosiowy, ze zwieńczeniem. Ołtarz prostopadłościenny, z drewnianą mensą. Antepedium ujęte profilowaną, polichromowaną ramą zdobioną ornamentyką roślinną. Błękitne pole ujęte jest kwietną bordiurą, pośrodku polichromowana dekoracja w formie inicjałów AS wplecionych w kwiaty białych lilii. Retabulum osadzone na wysokim, zdwojonym cokole, ujęte dwiema parami kolumn, z których zewnętrzne wysunięte do przodu, ustawionych na tle zdwojonych pilastrów. Podpory podtrzymują przerwane, wyłamujące się ponad nimi belkowanie. Zwieńczenie ujęte parą spływów wolutowych i zamknięte nadwieszonym łukiem odcinkowym. Po bokach ujęte przerwanym, wolutowym przyczółkiem. Pola cokołu retabulum zdobią płyciny z wydłużonymi rozetami, pośrodku kompozycja z wici akantu z rozetką. Część środkową retabulum ujmuje para ażurowych uszaków rocaille’owych z motywami rozetek. W partii przerwanego belkowania jest ornament roślinnego z motywem chrząstki, we fryzie rozety. Pole zwieńczenia zdobi stylizowana ornamentyka roślinna, gzyms motyw astragalu. Szczyt w formie ażurowej konchy ujętej po bokach parą wazonów z kwiatami słonecznika. Na przerwanym przyczółku para aniołków w złoconych szatach. Pole części środkowej w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkolistym łukiem nadwieszonym z uskokami, ujęte profilowaną, złocono-srebrzoną ramą, z przedstawieniem św. Antoniego Padewskiego, na zasuwie obraz św. Franciszka z Asyżu. Retabulum ujmuje para figur niezidentyfikowanych świętych zakonników. W polu zwieńczenia, w owalnej ramie obraz św. Roberta Bellarmina. Struktura w kolorze ciemnobrązowym, detal architektoniczny i ornamentyka złocone i posrebrzane.
Wykonana u schyłku XVIII wieku struktura ołtarza należy do typowych dzieł powielających rozwinięte, barokowe formy przybierające postać uskokowo usytuowanych kolumn, falistych przyczółków czy zwieńczenia ujętego spływami wolutowymi. W strukturze retabulum widoczne są także pozostałości ornamentyki rocaille’owej.
Dobry.
Ołtarz boczny św. Antoniego Padewskiego w kaplicy bocznej kościoła parafialnego w Myślenicach powstał w 1795 roku jako fundacja Antoniego Obońskiego.
Paulina Chełmecka, "Ołtarz boczny św. Antoniego Padewskiego ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-sw-antoniego-padewskiego-1