Przemalowany razem z resztą ołtarzy w 1966 roku. Rzeźby św. Piotra i św. Pawła zostały prawdopodobnie przeniesione z nisz dzwonnicy przykościelnej.
Ołtarz, architektoniczny, przyścienny, jednoosiowy, jednokondygnacyjny ze zwieńczeniem. Mensa drewniana w postaci stołu wspartego na czterech nogach naśladujących w formie filary z impostowymi kapitelami. Retabulum posadowione na wysokim, dwudzielnym, rozczłonkowanym architektonicznie cokole, dekorowanym prostokątnymi płycinami o złoconych brzegach. Przednie ramiona cokołu ustawione ukośnie w stosunku do osi ołtarza. Na nich kolumny o kompozytowych kapitelach, wysunięte przed pilastry z pseudokorynckimi kapitelami i kanelurowanymi trzonami. Ujęte dołem parą wolut podpory dźwigają wyłamane ponad nimi, pełne belkowanie, przerwane na osi ołtarza. Na nim odcinki przyczółka w postaci wolut. Na architraw belkowania, ponad kapitelami kolumn nałożone pojedyncze liście akantu. Pomiędzy partiami przerwanego belkowania banderola rozpięta w formie półkolistego łuku, z napisem „ŚW(IĘTY) ANTONI MÓDL SIĘ ZA NAMI!". Pola odcinków przyczółka dekorowane złoconymi rocaille'ami. W polu ołtarza prostokątna nisza zamknięta łukiem koszowym z wydatnym kluczem w zwieńczeniu, ujęta złoconą, profilowaną ramą dekorowaną perełkowaniem. W niej pełnoplastyczna figura św. Antoniego Padewskiego. Wysokie, dużych rozmiarów trapezoidalne, ujęte po bokach motywem taśm zwieńczenie zamknięte fragmentem gzymsu w kształcie łuku odcinkowego, na osi którego kartusz wolutowy z motywem gorejącego serca pośrodku. Boki zwieńczenia w górnej partii ujęte parą wolut. Szczyt w formie krzyża na cokole z pary wolutek. W polu owalny obraz w złoconej, profilowanej ramie przedstawiający niezidentyfikowaną świętą. Wizerunek ujmują festony. Po bokach nastawy para figur św. Piotra i św. Pawła na wysuniętych partiach cokołu nastawy. Ołtarz w kolorze białym. Złocenia w partiach ornamentu oraz detalu architektonicznego.
Stosunkowo prosta w swej kompozycji struktura ołtarza bocznego poświęconego św. Antoniemu Padewskiemu nawiązuje do retabulum Najświętszego Serca Jezusa. Ołtarze wykazują cechy dziewiętnastowiecznego neobaroku z elementami neoklasycyzmu. Wskazują na to zarówno typowe dla pierwszego detale architektoniczne, jak wydatne, usytuowane ukośnie cokoły kolumn oraz przerwany przyczółek. Neoklasycystyczną wydaje się być forma prostego zwieńczenia zdobiona ornamentyką festonów. Dziewiętnastowieczne dopełnienie stanowi figura świętego, której cechy stylowe wskazują na pochodzenie z warsztatów tyrolskich.
Dobry.
Inwentarz kościoła parafialnego w Babicach, 1982 (autor powołuje się na wcześniejsze źródła).
Kronika parafii babickiej (wpisy od końca XIX w. do 1966 r.), przechowywana na probostwie.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t.1, z. 4: Powiat chrzanowski, Warszawa 1952, s.4.
Natanek P., Informator Architektury krakowskiej 2000. Parafie i Kościoły, Kraków 2000.
Łączące w sobie elementy stylistyki neobaroku i neoklasycyzmu retabulum św. Antoniego Padewskiego stanowi przykład dziewiętnastowiecznej struktury ołtarzowej.
Paulina Chełmecka, "Ołtarz boczny Św. Antoniego", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-sw-antoniego