Epitafium na zewnętrznej ścianie kościoła w Babicach zostało umieszczone najprawdopodobniej w latach osiemdziesiątych XIX wieku.
Przyścienne, architektoniczne, kamienne epitafium przy południowej, zewnętrznej ścianie kościoła, na lewo od kruchty. Osadzone jest na wysokim, prostopadłościennym cokole z nieobrobionego ciosu wapiennego. Na nim, mniejszy, dwudzielny marmurowy cokół artykułowany parą ostrosłupowych impostów wspierających gzyms, na którym osadzona para pilastrów z wyłamującym się ponad nimi gzymsem wieńczącym. Część środkowa, zwierająca tablice epitafijną, ujęta jest parą pilastrów o kapitelach toskańskich wspierających wysoki fryz i gzyms w formie nadwieszonego łuku półkolistego. Uskokowe zwieńczenie w kształcie leżącego prostokąta ujmuje para spływów wolutowych i nakrywa niski, trójkątny przyczółek. Pole cokołu epitafium zdobi okrągła rozeta. Płycina z tablicą epitafijną ma kształt stojącego prostokąta o wciętych schodkowo do wewnątrz narożach. W polu znajduje się inskrypcja „D(EO) O(PTIMO) M(AXIMO) / JÓZEFA SANOCKA / NAJCZULSZA I NAJPRZYWIĄZAŃ/SZA CÓRKA WZOROWA ŻONA. OPIE/KUNKA SIEROT I UBOGICH PEŁNA / NAJSZLACHETNIEJSZYCH PRZY/MIOTÓW DUSZY I SERCA, GORĄCO / KRAJ MIŁUJĄCA OBYWATELKA. / ZMARŁA W LIPOWCU 12GO MARCA / 1882 R(OKU) W WIEKU LAT 65, OSIERO/CIWSZY NIEUTULONYM W ŻALU / MATKĘ I MĘŻA / PROSI O WESTCHNIENIE / DO BOGA”.
W środku fryzu znajduje się okrągły medalion z płaskorzeźbionym popiersiem zmarłej zwróconej w trzech czwartych w lewo. Zaokrągloną twarz zmarłej charakteryzują łagodne, pełne rysy starszej kobiety. Spod osłaniającego głowę czepca opadają na policzek dwa loki.
Epitafium Józefy Sanockiej, którego strukturę tworzą dwa cokoły, para osadzonych na nich pilastrów wspierających fryz i gzyms oraz zwieńczenie w kształcie przyczółka, przybiera architektoniczną formę aediculi. Jako rodzaj tablic upamiętniających zmarłego epitafia (gr. epitáphios – pogrzebowy) wywodzą się z tradycji starożytnych steli grobowych, gdzie często wraz z wizerunkiem zmarłego umieszczano podstawowe informacje o nim. Zwyczaj ten został przejęty przez średniowiecze, by w okresie nowożytnym w pełni rozpowszechnić się i rozwinąć szereg form i treści przedstawieniowych. W dobie renesansu i baroku, podobnie jak i w XIX wieku epitafia przybierały formy zarówno prostych tablic, jak i bardziej rozbudowanych form małej architektury. Wykonywano je z różnorodnych materiałów (drewno, kamień, metal), wykorzystując głównie takie techniki artystyczne, jak rzeźba i malarstwo. Tego typu kommemoratywne tablice umieszczano na ścianach kościołów na zewnątrz lub wewnątrz, najczęściej w pobliżu miejsca pochówku osób, którym były dedykowane.
Dość dobry, kamień wymaga oczyszczenia.
- Katalog zabytków sztuki w Polsce, Powiat chrzanowski, (red.) Szablowski Jerzy, t. 1, z. 4,Warszawa 1952, s. 4.
- Madej Henryk, Epitafium, [w:] Encyklopedia katolicka, Lublin 1985, kol. 1053-1054.
Epitafium Józefy Sanockiej na zewnętrznej ścianie kościoła pw. Wszystkich Świętych w Babicach stanowi przykład dziewiętnastowiecznej formy kommemoratywnej o strukturze architektonicznej.
Paulina Chełmecka, "Epitafium Józefy Sanockiej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/epitafium-jozefy-sanockiej