Matka Boska Szkaplerzna oraz św. Kinga

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Gdów
Miejscowość
Niegowić
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
feretron malarstwo XX wieku Matka Boska Szkaplerzna styl rokokowy św. Kinga
Miejsce przechowywania
kruchta
Identyfikator
DZIELO/04505
Kategoria
feretron
Ilość
1
Czas powstania
struktura: czwarta ćwierć XVIII wieku; obrazy: XX wiek
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie i snycerskie, polichromowanie, złocenie, olej na desce
Wymiary podstawowe
szerokość – 80 cm
wysokość – 115 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 192 cm
Szerokość bez ramy – 141 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Struktura feretronu powstała w czwartej ćwierci XVIII wieku, a obrazy w XX wieku.

Opis

Feretron dwustronny z obrazami Matki Boskiej Szkaplerznej i św. Kingi ustawiony na prostopadłościennym cokole, zaopatrzonym w otwory na drążki do noszenia. Rama po bokach ujęta niskimi cokolikami ozdobionymi festonami wspierającymi rzeźbioną dekorację ramy utworzoną z ornamentu rocaille'owego. W zwieńczeniu nad obrazem św. Kingi monogram maryjny, a nad obrazem Matki Boskiej Oko Opatrzności wpisane w trójkąt. Obrazy ujęte są w prostokątną, profilowaną ramę. Na awersie przedstawienie Matki Boskiej Szkaplerznej na globie z Dzieciątkiem na prawym ręku i szkaplerzem w lewej dłoni. Rysy twarzy oddane sumarycznie. Maria ubrana jest w różową suknię i niebieski płaszcz oraz biały welon na głowie. Dzieciątko zwrócone trzy czwarte w lewo, ukazane w pozycji siedzącej z prawą rączką uniesioną wysoko w górę, w której trzyma złote berło. Wokół głów Marii i Dzieciątka są zachodzące na siebie koliste i złocone niby z czerwona obwódką. W dolnej części kompozycji, po prawej stronie ukazany jest św. Szymon Stock, zwrócony trzy czwarte w prawo, który w dłoniach trzyma szkaplerz. Ubrany jest w habit i płaszcz karmelitański, nad głową ma złoty i okrągły nimb. Po lewej stronie obrazu inny zakonnik karmelitański ukazany jest w półpostaci, z prawego profilu z rękami złożonymi w geście modlitwy. W górnej części kompozycji znajdują się uskrzydlone główki aniołków. Tło w kolorach złota i ugru. Na odwrociu obraz św. Kingi. Święta została ukazana po lewej stronie kompozycji, zwrócona trzy czwarte w lewo z berłem w prawej dłoni, lewą ręką wspierająca się na stojącej obok kolumnie. Twarz owalna z wysokim czołem, z przymkniętymi oczami. Włosy ciemne, upięte do tyłu i ozdobione sznurami białych pereł. Ubrana jest w bogaty strój, niebieską suknię spodnią, czerwoną suknię wierzchnią oraz czerwony płaszcz z gronostajowym obszyciem, na głowie ma założoną koronę zamkniętą i welon. Po prawej stronie kompozycji, w oddali ukazana jest grupa trzech mężczyzn odnajdujących w bryle soli pierścień św. Kingi. W lewym, górnym narożu widoczna jest podwieszona kotara, a w prawym niebieskie niebo z ciemnymi chmurami. Kolorystyka obrazów ciemna. Struktura feretronu malowana na czerwono, profilowania i ornamentyka złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Feretron to obraz lub rzeźba umieszczone w ozdobnej ramie, z podstawą zaopatrzoną w otwory na drążki do noszenia podczas procesji. Zygmunt Gloger w „Encyklopedii staropolskiej” pochodzenie słowa „feretron”, czy „feretrum” wywodził ze starożytnego Rzymu, gdzie określało posągi niesione w pochodach triumfalnych. Struktura niniejszego feretronu została wykonana w czwartej ćwierci XVIII wieku w stylu rokokowym. Po jednej stronie feretronu umieszczono wizerunek Matki Boskiej Szkaplerznej. Ukazana scena jest ilustracją tradycji zakonu karmelitańskiego, według której w nocy z 15 na 16 lipca 1251 Matka Boska ukazała się św. Szymonowi Stockowi w klasztorze karmelitów w Cambridge trzymając w dłoniach szkaplerz i przekazując karmelicie informacje o przywilejach, jakich doznają Ci, którzy będą go nosić. Późniejsza tradycja uzupełniła wizję o gest przekazania szkaplerza świętemu. Formułę tę przejęła również sztuka, w której scena ta zaczęła być ukazywana samodzielnie od XVI wieku. Ten typ przedstawienia rozpowszechnił się zwłaszcza w sztuce baroku, ale był również bardzo popularny w XIX wieku. Po drugiej stronie feretronu została ukazana św. Kinga, która urodziła się w 1234 roku. Była córką króla Węgier Beli IV. Została poślubiona księciu sandomierskiemu Bolesławowi Wstydliwemu. Święta Kinga, zwana również Kunegundą opiekowała się biednymi i kobietami, które spodziewały się potomstwa, osobiście angażowała się w sprawy sądowe, aby bronić sierot, wdów i ubogich. Fundowała kościoły, w tym za największe jej dzieło uważa się fundację klasztoru Klarysek w Starym Sączu, do którego wstąpiła po śmierci męża. Zmarła w 1292 roku. Jest patronką ubogich i górników solnych.

Streszczenie

Struktura feretronu została wykonana w czwartej ćwierci XVIII wieku w stylu rokokowym. Po jednej stronie feretronu umieszczono obraz Matki Boskiej Szkaplerznej, a po drugiej św. Kingi. Ukazana scena z Matką Boską Szkaplerzną jest ilustracją tradycji zakonu karmelitańskiego, według której w nocy z 15 na 16 lipca 1251 Matka Boska ukazała się św. Szymonowi Stockowi w klasztorze karmelitów w Cambridge trzymając w dłoniach szkaplerz i przekazując karmelicie informacje o przywilejach, jakich doznają Ci, którzy będą go nosić. Z kolei na odwrociu ukazano św. Kingę, córkę króla Węgier Beli IV, urodzoną w 1234 roku.

Bibliografia

Gloger Zygmunt, "Encyklopedia staropolska ilustrowana, t. 2", Warszawa 1901
Moisan Krystyna, "Matka Boska Szkaplerzna" , [w:] "Maryja Orędowniczka Wiernych. Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, t. 2" , red.Moisan Krystyna, Szafraniec Beata , Warszawa 1987 , s. 95-132
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Matka Boska Szkaplerzna oraz św. Kinga", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-szkaplerzna-oraz-sw-kinga

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności