Krucyfiks powstał na początku XVI wieku, zapewne w związku z budową korpusu kościoła. W 1991 roku Janusz Bajek wykonał konserwację dzieła.
Rzeźba drewniana, pełnoplastyczna, polichromowana przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego i jest umieszczona na profilowanej belce tęczowej wspartej na kroksztynach. Chrystus jest ukazany frontalnie, w typie Christo morto, przybity do krzyża trzema gwoździami. Jego ramiona są silnie wyprężone, rozłożone horyzontalnie. Głowa w ciężkiej koronie cierniowej, opada na prawe ramię. Twarz ma owalną, oczy zamknięte, nos wydatny, usta lekko rozchylone. Twarz okala bujny, ciemny zarost. Długie ciemne włosy ułożone w pukle opadają po prawej stornie na ramie, po lewej na plecy Chrystusa. Korpus z zaznaczoną klatką piersiową, wyraźnym przewężeniem w talii, w prawym boku widoczna krwawiąca rana. Perizonium na biodrach jest krótkie, przewiązane, z końcem opadającym wzdłuż lewego boku. Nogi lekko ugięte w kolanach, stopy skrzyżowane, prawa założona na lewą, przebite jednym gwoździem. Na belce krzyża, nad głową Chrystusa titulus w kształcie banderoli. Ciało Chrystusa w kolorze naturalnym. Perizonium jest w kolorze perłowo-szarym, z błękitną podszewką.
Według Andrzeja Olszewskiego krucyfiks z Rudawy wykazuje związki z grupą zbliżonych stylistycznie krucyfiksów w kościołach w Przydonicy, Harbutowicach, Mogilnie i Olszynach. Według Dominika Ziarkowskiego rudawskie dzieło jest najbliższe przydonickiej figurze, której autorem był nieznany z nazwiska snycerz określony jako Mistrz Pasji Przydonickiej.
Stan dobry.
Rudnica Ewa, Inwentarz kościoła parafialnego p.w. Wszystkich Świętych w Rudawie, praca licencjacka napisana w Instytucie Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pod kierunkiem dr. Józefa Skrabskiego, Kraków 2011.
Józef Skrabski, Ewa Rudnicka, "krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-116