Kościół św. Michała Archanioła

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Siepraw
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Mogilany
Parafia
Św. Michała Archanioła
Kościół
Św. Michała Archanioła
Tagi
architektura XVII wieku kościół
Identyfikator
DZIELO/27057
Kategoria
kościół
Czas powstania
1620-1644
Fundator
Stanisław Jordan, Michał Jordan
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
murowany z kamienia i cegły, tynkowany
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Według źródeł murowany kościół św. Michała Archanioła w Sieprawiu budowano od około 1620 roku z fundacji Stanisława Jordana z Zakliczyna, herbu Trąby, podkomorzego krakowskiego („Ecclesia murata per Magnificus Dominus Stanislaum in Zakliczyn Jordan (...) circa Annos 1620 in fundamentis erecta”). Dzięki zapisom dochodów i wydatków z następnych lat (1621-1649) wiadomo, że nasilenie prac przy budowie miało miejsce w latach trzydziestych XVII wieku, kiedy kolatorem świątyni był syn poprzedniego, Michał Jordan z Zakliczyna. W 1632 roku odnowiono dwa ołtarze pochodzące ze świątyni św. Marcina, a przeniesione później do nowej. W 1634 roku obok nowo wybudowanej świątyni postawiono drewnianą dzwonnicę, która pierwotnie znajdowała się przy drewnianym kościele św. Marcina, przeniesiono tam też trzy dawne dzwony. Za te prace wraz z wybieleniem ścian kościoła św. Michała otrzymał zapłatę cieśla Krzysztof Pierschala. W latach 1635 i 1636 dach świątyni pokryto gontem i wstawiono do wnętrza ławki. W 1647 roku położono w zakrystii podłogę.
Świątynia była konsekrowana przez biskupa Tomasza Oborskiego 12 października 1642.
W aktach wizytacji z 1655 roku Michał Jordan, syn Stanisława był wzmiankowany jako patron kościoła. Świątynia była opisana jako murowana, kryta gontem z murowaną zakrystią. Wewnątrz znajdowały się: rzeźbiony krucyfiks na łuku tęczowym, ambona po stronie ewangelii, dwa konfesjonały, drewniane cyborium, kamienna chrzcielnica oraz trzy murowane i konsekrowane ołtarze z nastawami przeniesionymi z kościoła św. Marcina. Przy świątyni znajdowała się drewniana dzwonnica z trzema dzwonami (przeniesionymi z dzwonnicy przy kościele św. Marcina) oraz czwarty - sygnaturka w drewnianej wieżyczce na dachu. Podobny opis budynku widniał w dokumentach z 1664 roku. Wymieniony był w nim już obraz Matki Boskiej w małym ołtarzu po stronie ewangelii w nawie.
W aktach wizytacji z 1728 roku wskazanych było już pięć ołtarzy w kościele, mianowicie główny konsekrowany z obrazem Matki Boskiej, dwa w prezbiterium - św. Wawrzyńca i św. Antoniego, dwa w nawie - św. Anny i Świętej Rodziny oraz w nawie umieszczona była dawna figura Chrystusa Ukrzyżowanego (ołtarz Świętego Krzyża?). W zachodniej części nawy świątyni znajdował się chór muzyczny z organami o 7 głosach. Elementy wyposażenia dokładnie opisują akta wizytacji z 1748 roku. Wskazanych było w nich 6 ołtarzy, mianowicie główny o kamiennej mensie, konsekrowany, na dwóch stopniach, otoczony drewnianą balustradą, z drewnianą nastawą mieszczącą dawny wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem z sukienkami i koronami podtrzymywanymi przez anioły („Imago Beatissimae gestantis Jesum”), a na zasuwie obraz Zwiastowania Najświętszej Marii Panny malowany na desce, natomiast po bokach ołtarza znajdowały się drewniane relikwiarze. W prezbiterium ulokowane były dwa kolejne ołtarze, to jest św. Antoniego po stronie ewangelii oraz św. Wawrzyńca po przeciwnej stronie, oba z drewnianymi mensami i portatylami. W nawie umiejscowione były trzy ołtarze, po prawej św. Józefa, po lewej zaś Świętego Krzyża z drewnianą mensą i portatylem oraz św. Anny z kamienną mensą, konsekrowany. Wszystkie ołtarze miały drewniane struktury w dawnym stylu. Ponadto do wyposażenia świątyni należały: ambona znajdująca się na skraju prezbiterium, po stronie ewangelii, na łuku tęczowym wisiała dawna figura Chrystusa Ukrzyżowanego, w zachodniej części nawy drewniany chór muzyczny z organem o 7 głosach, kamienna chrzcielnica, dwa konfesjonały i ławka. Kościół miał wolnostojącą, drewnianą dzwonnicę z trzema dzwonami, natomiast na budynku znajdowała się wieżyczka na sygnaturkę. Do prezbiterium przylegała murowana zakrystia, w której znajdowała się drewniana komoda i paramenty liturgiczne.
Prawdopodobnie w drugiej połowie XVIII wieku część ołtarzy zyskała nowe, późnobarokowe struktury (opisane w „Katalogu zabytków„ z 1953 roku).
W 1868 roku do budynku kościoła dobudowano murowaną wieżę bez wyraźnych cech stylowych, w której zostały umieszczone dzwony. Odnowiono wówczas wnętrze i przebudowano sygnaturkę. Dwie dekady później świątynia została otoczona murem z inicjatywy proboszcza Wojciecha Kopińskiego. Kościół odnawiano w latach 1898-1902.
W latach pięćdziesiątych XX wieku firma Piekarskich wykonała w świątyni polichromię według projektu Fryderyka Śmieszka (sceny figuralne). W 1951 roku poświęcono nowe organy, natomiast dawny instrument sprzedano do kościoła we Włosani. W świątyni sieprawskiej wykonano również wówczas nową posadzkę. Wyposażenie kościoła powiększyło się o nowe konfesjonały i balustradę (wyk. Władysław Janowski z Koźmic) oraz nowe tabernakulum (wyk. Wiadrowski z Krakowa). W 1969 roku sprawiono nowe dzwony. Wówczas poddano restauracji nastawy oraz obrazy z ołtarza głównego.
W „Katalogu zabytków sztuki w Polsce” z 1953 roku wymieniono ówczesne wyposażenie świątyni. Ołtarz główny miał strukturę rokokową, w polu znajdował się obraz św. Michała Archanioła; nastawy przy tęczy były barokowe z początku XVIII wieku. Bardzo interesujący był ołtarz w nawie datowany na początek XVII wieku, który miał formę poliptyku ze skrzydłami spiętymi ruchomymi kolumienkami. W polu środkowym tego ołtarza znajdował się obraz Ukrzyżowania z herbem Gryf i inicjałami „K B”, zaś na skrzydłach sceny z cyklu Męki Pańskiej (rewers) oraz wizerunki świętych (awers), w zwieńczeniu Koronacja Marii, na predelli fundatorzy i święci. Ambona była barokowa z początku XVIII wieku. Chór muzyczny wsparty na czterech kolumienkach z pełnym, płycinowym parapetem i prospektem organowym datowany była na drugą połowę XVIII wieku. Ponadto w kościele znajdowała się chrzcielnica z początku XVII wieku z drewnianą pokrywą, dwie kamienne kropielnicę z XVIII wieku, trzy konfesjonały późnobarokowe i krucyfiks rokokowy.
W 1968 roku doszczętnie spłonęły dachy kościoła sieprawskiego (pierwotne dachy siodłowe, kryte gontem) wraz z całym dotychczasowym wyposażeniem wnętrza. Do lat dziewięćdziesiątych budynek pozostawał w ruinie. W ostatniej dekadzie XX wieku do roku 2000 prowadzono prace nad odbudową, skupione na nakryciu korpusu nowymi dachami oraz wzmocnieniu murów. W kolejnych latach prowadzono konserwację wnętrza świątyni św. Michała. Wówczas odsłonięto spod tynków murowane ściany wnętrza i częściowo zrekonstruowano kamienne elementy wyposażenia (epitafia, chrzcielnica). Powstał wówczas neostylowy ołtarz główny projektu Józefa Dutkiewicza, w którym w 2002 roku umieszczono obraz Matki Boskiej Sieprawskiej.




Opis

Kościół murowany z kamienia, z użyciem cegły, tynkowany; orientowany, jednonawowy. Prezbiterium węższe od nawy, zwężające się, na rzucie zbliżonym do trapezu. Przy północnej ścianie zakrystia w rzucie zbliżonym do kwadratu, z ukośną ścianą południową. Nawa na planie prostokąta, z przylegającymi od południa kruchtą i wieżą od zachodu na rzucie prostokąta. Nawa i zakrystia opięte szkarpami.
Wnętrze nakryte stropami drewnianymi. Wątki ceglane i murowane ścian odsłonięte. Zamiast posadzki wylewka betonowa (posadzki kamienne zdemontowane). Otwór tęczowy półkolisty. Otwory okienne nawy i prezbiterium w liczbie czterech na południowej ścianie i jednego na północnej w części prezbiterium; w formie wydłużonego stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście ze ściętymi glifami, bez obramień. Na ścianie zamykającej prezbiterium niewielki okulus. Na ścianie zachodniej niewielkie otwory okienne w formie stojącego prostokąta, dwa zamknięte ostrołukowo (przesłonięte), jeden zamknięty łukiem odcinkowym oraz dwa okulusy (zamurowane). Otwory okienne wieży ostrołukowe, z profilowanymi obramieniami kamiennymi. W zakrystii małe kwadratowe okienko przesłonięte kratownicą. Otwory drzwiowe: w wejściu do przyziemia wieży od zachodu, otwór w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem ostrym, w kamiennym obramieniu zwieńczony kamienną tablicą (z datą budowy wieży „1868”), z drewnianymi drzwiami płycinowymi, dwuskrzydłowymi; w przejściu z przyziemia wieży do nawy otwór w formie stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście (pierwotnie zamkniętego łukiem odcinkowym), przesłonięty metalową kratą; w wejściu do kruchty południowej otwór w formie stojącego prostokąta zamknięty łukiem odcinkowym, z drzwiami płycinowymi, dwuskrzydłowymi; w przejściu z kruchty do nawy otwór w formie stojącego prostokąta zamknięty półkoliście z drewnianymi drzwiami z okuciami, zamkiem i antabą; w wejściu do zakrystii od zewnętrz otwór prostokątny, z drzwiami jednoskrzydłowymi, płycinowymi; w przejściu z zakrystii do nawy otwór w formie stojącego prostokąta, w kamiennym obramieniu, z drzwiami z okuciami i zamkiem. Elewacje tynkowane, zamknięte profilowanymi gzymsami podokapowymi. Nawa, zakrystia i kruchta opięte szkarpami (przy nawie uskokowymi z daszkami okapowymi). Fasada zamknięta ceglanym szczytem, dekorowanym schodkowym krenelażem, z dwoma niewielkimi, smukłymi otworami okiennymi zamkniętymi ostrołukowo.
Wieża trójkondygnacyjna, bez podziałów architektonicznych, druga kondygnacja zamknięta daszkiem okapowym. Zwieńczona dachem namiotowym z latarnią na planie ośmioboku, zamkniętą dachem wieżowym, pobitym blachą.
Pierwotne dachy siodłowe, o odrębnych kalenicach dla nawy i prezbiterium, kryte gontem; więźba drewniana, konstrukcji krokwiowej. Nad nawą wieżyczka na sygnaturkę z hełmem baniastym z latarnią, kryta blachą. Kruchtę przykrywa dach dwuspadowy, kryty gontem.

Zarys problematyki artystycznej

Kościół św. Michała Archanioła należy do niewielu świątyń małopolskich murowanych w całości z kamienia, z niewielką ilością cegły. Stanowi świadectwo długiego trwania tradycji gotyckich w zakresie budowy świątyń o nieskomplikowanych układach przestrzennych. Dobudowana w XIX wieku bezstylowa wieża i niektóre neogotyckie wtręty odbierają jej pierwotnego charakteru.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Odnawiany 1898-1902 i w latach pięćdziesiątych XX wieku. Kościół po pożarze (1968) odnawiany w ostatniej dekadzie XX i w pierwszej XXI wieku.

Literatura

Roman Marcinek, Kościół pw. św. Michała Archanioła. Siepraw, 2016 [w:] zabytek.pl: https://zabytek.pl/pl/obiekty/g-262085 [dostęp: 5 luty 2024]

Streszczenie

Kościół św. Michała Archanioła budowany był od 1620 roku z fundacji Stanisława Jordana z Zakliczyna, herbu Trąby i następnie przez jego syna Michała Jordana przez lata trzydzieste i czterdzieste XVII wieku (do około 1644 roku). Świątynia była konsekrowana przez biskupa Tomasza Oborskiego 12 października 1642. W kościele znajdowało się bogate wyposażenie z XVII i XVIII wieku. W 1968 roku świątynia i jej wnętrze doszczętnie spłonęły. W ostatniej dekadzie XX wieku do roku 2000 prowadzono prace nad jej odbudową, skupione na nakryciu korpusu nowymi dachami oraz wzmocnieniu murów. W kolejnych latach prowadzono konserwację wnętrza świątyni św. Michała.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Kornecki Marian, "Zabytki sztuki" , [w:] "Monografia powiatu myślenickiego, t. 1: Historia" , red.Reinfuss Roman , Kraków 1970 , s. 285-356
Pitala Adam, Batko Franciszek, "Siepraw. Parafia i jej kościoły. Gmina", Kraków 1994

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Liber visitationum decanatus Dobczycensis a perillri ac reverendissimo Domino Nicolao Oborski Dei et Apostolice Sedis Gratia Episcopo Laodicensis Suffraganeo, Archidiacono, Vicario in Spiritualibus et Officiali Generali Cracoviensi
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Acta visitationis per me Alexandrum Mathiam Rudzki Commissarium ad hoc nunus in dusbus decanatibus Lipnicensis et Voynicensis

Autor: Aleksander Maciej Rudzki

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Wizytacja kanoniczna przeprowadzona w dn. 28 kwietnia 1728 r. przez bpa Michała Kunickiego...
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji biskupich
Visitatio archidiaconatus Cracoviensis (Decanatus: Skalensis - 1727; Vitoviensis - 1727; Prossoviensis - 1728; Novi Montis - 1728; Scawinensis - 1729; Xsiążnensis - 1731; Woynicensis - 1731; Zatoriensis - 1729; Lipnicensis - 1730; Dobczycensis - 1730; Andreoviensis - 1731; Żyvecensis - 1732; Oswiemensis - 1732; Wielicensis - 1741; postea sequntur inventaria ecclesiarum decanatus Dobczycensis, Woynicensis, Andreoviensis) per R.D. Michaelem de Magna Kunice Kunicki, episcopum Arsiacensem, suffraganeum et archidiaconum Cracoviensem annis 1727 - 1741 peracta

Autor: Michał Kunicki

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji biskupich
Acta visitationis decanatuum Dobczycensis et Lipnicensis ex delegatione Cel. Principis R.D. Andrea Stanislai Kostka comitis in Załuskie Załuski, episcopi Cracoviensis ducis Severiae, per Clementem Stanislaum Kostka Herka, Phil. Doctorem et Professorem, Collegam minorem, Ecclesiae Collegiatae Boboviensis custodem, parochiae Droginensis curatum a.D. 1747 die vero 3 mensis Decembris inchoata et 1748 die 22 mensis Martii expeditae

Autor: Andrzej Stanisław Kostka Załuski

WUOZ, Karta ewidencyjna zabytków architektury i budownictwa, nr 9475: Kościół pomocnicy pw. Michała Archanioła (w odbudowie). Siepraw, opr. Marek H. Grabski, 1999.
Archiwum Narodowe w Krakowie, Kościoły i instytucje religijne pozakrakowskie - zbiór szczątków zespołów, sygn. 29/524/0/-/79: Parafia rzymskokatolicka w Sieprawiu: księga dochodów i rozchodów parafii [1621-1649]

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Kościół św. Michała Archanioła", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/kosciol-sw-michala-archaniola-3

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności