Św. Wojciech

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Mucharz
Miejscowość
Mucharz
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Południe
Parafia
Św. Wojciecha
Tagi
malarstwo religijne św. Wojciech
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/04448
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 78,8 cm
wysokość – 109,3 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 99,5 cm
Szerokość bez ramy – 67 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Wizerunek św. Wojciecha na obrazie w kształcie stojącego prostokąta w prostej, profilowanej ramie. Święty przedstawiony całopostaciowo, zwrócony delikatnie w prawą stronę. Ma pociągłą twarz o jasnej karnacji, wąski nos, małe, pełne usta i ciemne, wyraziste oczy. Twarz ma okoloną jasnobrązowymi włosami i krótką brodą; wokół głowy świetlisty nimb. Święty prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma podwójny krzyż misyjny. Święty Wojciech został przedstawiony w stroju pontyfikalnym złożonym z ciemnoniebieskiej, długiej sutanny, komży wykończonej u dołu szerokim pasem koronki, almucji w kolorze sutanny i spiętej na piersi zielonej kapy dekorowanej szeroką, złotą bordiurą i podbitej czerwienią. Spod sutanny widać czubki niebieskich butów ze złotymi krzyżami. U stóp świętego, z przodu kompozycji przedstawiono fragment wiosła, a w tle pagórkowaty krajobraz i skłębione fioletowo-niebiesko-żółte obłoki.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Wojciech urodził się w Czechach, podczas bierzmowania przyjął imię Adalbertus. Był biskupem Pragi, misjonarzem na Węgrzech, w Polsce i w Prusach, gdzie został zamordowany w 997 roku. Jest głównym patronem Polski. Wiosło, które leży u jego stóp nawiązuje do podróży, którą odbył między Gnieznem a Prusami częściowo drogą wodną. Według przekazów również jeden z pierwszych, śmiertelnych ciosów zadano mu właśnie wiosłem.
Obraz o statycznej, centralnej kompozycji jest typowym przykładem dziewiętnastowiecznego malarstwa, w którym linearyzm przeważa nad malarskością, a postać została przedstawiona na uniwersalnym tle.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Miejscami widoczne zabrudzenia płótna i spękania warstwy malarskiej.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem św. Wojciecha o centralnej kompozycji jest typowym przykładem dziewiętnastowiecznego malarstwa, w którym linearyzm przeważa nad malarskością, a postać została przedstawiona na ponadczasowym tle.

Bibliografia

Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Woźniak Hieronim, "Koziniec 1540-2000. Gmina Mucharz: zarys dziejów Kozińca, Mucharza, Świnnej Poręby, Jaszczurowej, Skawiec i Zagórza", Koziniec 2000

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Wojciech", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wojciech-6

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności