Św. Walenty

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Skawina
Miejscowość
Wola Radziszowska
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
barok ikonografia świętych malarstwo barokowe malarstwo XVIII wieku sztuka barokowa sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/09573
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie; drewno rzeźbione, złocone i srebrzone
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, ujęty złoconą i srebrzoną, profilowaną ramą dekorowaną na dłuższych bokach motywem rocaille'a oraz akantu. W centrum kompozycji ukazany całopostaciowo i frontalnie św. Walenty stojący przed ołtarzem, na którym ustawiona jest otwarta księga. Święty przedstawiony jako dojrzały mężczyzna o dłuższych, siwych włosach i krótkiej brodzie zwracający głowę w kierunku siedzącej w lewym, dolnym rogu kompozycji niewidomej kobiety. Jest on ubrany w długą, białą albę, na którą ma nałożony czerwony ornat ze złotymi lamówkami. W lewej ręce trzyma krucyfiks, prawą wyciąga w kierunku kobiety. Wokół głowy świętego świetlisty nimb. Postać kobiety przedstawiona tyłem, w pozycji siedzącej z ciałem zwróconym w trzech czwartych w kierunku św. Walentego. Kobieta ubrana w żółtą szatę z długimi rękawami, niebieski płaszcz i białą chustę wyciąga obie ręce przed siebie. Głowa przedstawiona z profilu uniesiona lekko ku górze, oczy zamknięte. Spod białej chusty widoczne ciemne włosy. Na drugim planie, z lewej strony podwieszona ciemnozielona kotara, w prawej uskrzydlone główki anielskie w obłokach. Kolorystyka obrazu ciepła, ciemna.

Zarys problematyki artystycznej

Jak już wspomniano dzieje obrazu ani jego autor nie są znane. Stylistyka wskazuje na to, że dzieło mogło powstać w drugiej połowie XVIII wieku. Obraz przedstawia św. Walentego uzdrawiającego niewidomą kobietę. O świętym nie wiadomo zbyt wiele. Był urodzonym w Rzymie biskupem i męczennikiem, który został ścięty 14 lutego w czasie prześladowań chrześcijan prowadzonych z rozkazu cesarza Klaudiusza Gota. Męczennik najczęściej przedstawiany jest w stroju kapłana, czasem biskupa, w momencie gdy dokonuje uzdrowienia chłopca chorego na epilepsję lub niewidomej kobiety jak na omawianym obrazie w Woli Radziszowskiej. W Małopolsce kult św. Walentego, jako patrona epileptyków, był bardzo popularny, zwłaszcza w XVIII i XIX wieku, o czym świadczą dedykowane mu ołtarze i wizerunki, także obecne w sztuce ludowej. Czci się go jako patrona ciężkich chorób, również nerwowych, a w kulturze anglosaskiej także zakochanych.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry; na ramie widoczne ubytki w warstwie złocenia.

Streszczenie

Dzieje obrazu ani jego autor nie są znane. Stylistyka wskazuje na to, że dzieło mogło powstać w drugiej połowie XVIII wieku. Obraz przedstawia św. Walentego uzdrawiającego niewidomą kobietę. Męczennik najczęściej przedstawiany jest w stroju kapłana, czasem biskupa, w momencie gdy dokonuje uzdrowienia chłopca chorego na epilepsję lub niewidomej kobiety jak na omawianym obrazie w Woli Radziszowskiej.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Kracik Jan, "Wola Radziszowska. Parafia z czasów piastowskich", Kalwaria Zebrzydowska 2000
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Św. Walenty", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-walenty-5

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności