Rzeźba wzmiankowana razem z ołtarzem w inwentarzu z 1876.
Rzeźba ścięta z tyłu, drążona, ustawiona na prostokątnej podstawie. Figura zwrócona frontalnie, z głową skierowaną w lewo, uniesiona do góry. Ciało ukazane w kontrapoście, przechylone w tył. Święty lewą rękę kładzie na piersi, w prawej wysuniętej do przodu trzyma skrzyżowane klucze. Jego twarz jest ascetyczna o ostrych rysach, głęboko osadzonych oczach o trójkątnych, wysoko uniesionych powiekach, nos ma niewielki, okrągły, a usta delikatnie rozchylone z widocznym podniebieniem. Twarz okolona krótką brodą, układającą się w dwa pukle. Włosy kręcone, głęboko rzeźbione, opadające na tył szyi. Święty jest ubrany w tunikę o wąskich drapowanych rękawach, ściśle przylegającą do ciała w partii torsu oraz obficie drapowaną i delikatnie łamaną w dolnej części. Płaszcz przewiązany przez biodra z rozwianym zwisem na prawym boku. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty złocone, klucze srebrzone.
Dzieło anonimowego snycerza prawdopodobnie współpracującego z architektem Francesco Placidim, hipotetycznym autorem projektu. Na podstawie analogii stylistycznych temu samemu artyście można przypisać figury w ołtarzach w Łętowni i w kościele Norbertanów w Hebdowie. Cechą charakterystyczną tych figur jest sposób modelowania sylwetek w lekkim kontrapoście, układania szat przylegających ściśle do klatki piersiowej a swobodnie modelowanych w dolnej partii ciała a szczególnie fizjonomie twarzy. Rzeźbiarz ten w podobny sposób kształtuje oczy, osadzone w głębokich oczodołach, z mocno wydatnymi i uniesionymi wysoko brwiami, także kształt szpiczastych ust jest zbliżony w przywołanych dziełach.
Dobry.
Rzeźba św. Piotra powstała w drugiej połowie XVIII wieku. Jej twórcą, dotąd anonimowym był autor odpowiedzialny za ołtarze w Łętowni i Rudawie. Mógł nim być snycerz współpracujący z architektem Francesco Placidim.
Józef Skrabski, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-30