Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków-Nowa Huta
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Mogiła
Parafia
Św. Wincentego i Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy, prawy
Identyfikator
DZIELO/02909
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
drewno rzeźbione, polichromowane, złocone
Wymiary podstawowe
wysokość – 180 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba wzmiankowana razem z ołtarzem w inwentarzu z 1876.

Opis

Rzeźba ścięta z tyłu, drążona, ustawiona na prostokątnej podstawie. Figura zwrócona frontalnie, z głową skierowaną w lewo, uniesiona do góry. Ciało ukazane w kontrapoście, przechylone w tył. Święty lewą rękę kładzie na piersi, w prawej wysuniętej do przodu trzyma skrzyżowane klucze. Jego twarz jest ascetyczna o ostrych rysach, głęboko osadzonych oczach o trójkątnych, wysoko uniesionych powiekach, nos ma niewielki, okrągły, a usta delikatnie rozchylone z widocznym podniebieniem. Twarz okolona krótką brodą, układającą się w dwa pukle. Włosy kręcone, głęboko rzeźbione, opadające na tył szyi. Święty jest ubrany w tunikę o wąskich drapowanych rękawach, ściśle przylegającą do ciała w partii torsu oraz obficie drapowaną i delikatnie łamaną w dolnej części. Płaszcz przewiązany przez biodra z rozwianym zwisem na prawym boku. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty złocone, klucze srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Dzieło anonimowego snycerza prawdopodobnie współpracującego z architektem Francesco Placidim, hipotetycznym autorem projektu. Na podstawie analogii stylistycznych temu samemu artyście można przypisać figury w ołtarzach w Łętowni i w kościele Norbertanów w Hebdowie. Cechą charakterystyczną tych figur jest sposób modelowania sylwetek w lekkim kontrapoście, układania szat przylegających ściśle do klatki piersiowej a swobodnie modelowanych w dolnej partii ciała a szczególnie fizjonomie twarzy. Rzeźbiarz ten w podobny sposób kształtuje oczy, osadzone w głębokich oczodołach, z mocno wydatnymi i uniesionymi wysoko brwiami, także kształt szpiczastych ust jest zbliżony w przywołanych dziełach.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Rzeźba św. Piotra powstała w drugiej połowie XVIII wieku. Jej twórcą, dotąd anonimowym był autor odpowiedzialny za ołtarze w Łętowni i Rudawie. Mógł nim być snycerz współpracujący z architektem Francesco Placidim.

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum Parafialne kościoła św. Wincentego w Krakowie-Nowej Hucie (dawnym Pleszewie), Inwentarz kościoła parafialnego w Pleszewie.

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2021, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-30

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności