Św. Józef

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
barok malarstwo barokowe Monti Innecente
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny, po prawej stronie
Identyfikator
DZIELO/14881
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1698 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 200 cm
wysokość – 270 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 256 cm
Szerokość bez ramy – 180 cm
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Wynagrodzenie za obraz malarz otrzymał 31 sierpnia 1698 (50 talarów). Obraz powstał zapewne na Morawach, gdzie artysta był wówczas zatrudniony, a płótno przyjechało do Krakowa zawinięte; wprawiono je dopiero 9 maja 1701.

Opis

Owalny obraz, w drewnianej, profilowanej, złoconej ramie ukazuje klęczącego św. Józefa z siedzącym na chmurach Jezusem w towarzystwie grającego na kontrabasie anioła, grup uskrzydlonych puttów i główek anielskich. Józef ukazany jest w trzech czwartych, z lewą ręką obejmującą Jezusa, a prawą, zgiętą w łokciu i wyciągniętą do przodu. Głowa z łysiną czołową i siwymi, kręconymi, krótkimi włosami; twarz o rysach starszego mężczyzny, z krótkim nosem i otwartymi oczami. Święty ubrany jest w jasnofioletową suknię i brązowy płaszcz okrywający niemal cała sylwetkę. Siedzący na chmurze z trzema główkami aniołków nagi Jezus głowę zwraca ku górze i wysoko unosi rączki. Jego twarz jest pełna, policzki pękate, zaczerwienione, oczy ciemnobrązowe, krótki nosek i otwarte, pełne usta, włosy krótkie, jasne, kręcone. Po prawej stronie klęczy anioł grający na kontrabasie, ukazany w trzech czwartych, zwrócony głową w prawo, ubrany w niebieską suknię odsłaniającą lewą pierś i bladoczerwony płaszcz. Jego głowa jest przedstawiona z profilu, z gęstymi, kręconymi, blond włosami, opadającymi na ramiona. Twarz ma pociągłą, z długim, zadartym nosem, otwartymi oczami i różowymi, otwartymi ustami. Przed św. Józefem siedzi para aniołków, z których jeden trzyma długi kij zakończony lilią. W górnej strefie wyłaniają się z chmur główki aniołków i dwa uskrzydlone aniołki trzymające krzyż. Tło nieokreślone, w tonacjach szarości, z widoczną dolną częścią kolumny.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz o wysokich walorach artystycznych w typowej dla dojrzałego baroku konwencji teatralnej ukazuje św. Józefa z Dzieciątkiem w towarzystwie grającego anioła. Malarz wyraźnie odwołuje się do wzorów włoskich, które poznał w czasie nauki w Bolonii. Wyróżnia go bogata kolorystyka, śmiałe, nieco szkicowe traktowanie draperii, jasna tonacja kolorystyczna i silny światłocień uzyskany rozbieleniem oświetlonych partii brył. Są to cechy typowe dla artysty specjalizującego się w technice fresku, gdzie istotny był szybki czas wykonania dzieła. Jak inni malarze tej epoki Monti powielał w swoich pracach wcześniej stosowane rozwiązania. Anioł grający na kontrabasie jest kopią anioła z obrazu w ołtarzu św. Teresy w kościele Jezuitów w Massa Lombarda. Interesujący w krakowskim dziele jest koncept ikonograficzny, w którym mały Jezus zwraca się ku unoszonemu przez anioły w górze krzyżowi, znakowi jego przyszłej ofiary.

Streszczenie

Namalowany w 1698 roku obraz przez włoskiego malarza Innocetego Montiego wprawiono do ołtarza w 1701 roku.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 2: Kościoły i klasztory śródmieścia, z. 1", Warszawa 1971
Kurzej Michał, "Budowa i dekoracja kościoła św. Anny w świetle źródeł archiwalnych" , [w:] "Studia z dziejów kościoła św. Anny w Krakowie" , red.Kliś Zdzisław, Węcławowicz Tomasz , Kraków 2009 , s. 139-178

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Św. Józef", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jozef-8

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności