Obraz przedstawiający scenę Ukrzyżowania mógł powstać w pierwszej połowie XVII wieku. Dzieło zostało przekazane do pałacu biskupiego 15 stycznia 1982 przez księdza Teofila Kurowskiego, archiprezbitera parafii Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Krakowie.
Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum ukazany krzyż z postacią umarłego Chrystusa, pod nim grupa postaci. Jezus przybity do krzyża trzema gwoździami, zwrócony w trzech czwartych w prawo, z głową opadającą na prawy bark, ciało w lekkim zwisie, o horyzontalnie rozłożonych ramionach oraz stopach skrzyżowanych w układzie prawa na lewą. Twarz ma szczupłą, o zamkniętych oczach i garbatym nosie, okoloną gęstymi i brązowymi brodą i włosami. Na głowie korona cierniowa. Ciało ma szczupłe i smukłe, z zaznaczonymi śladami męki. Perizonium krótkie i białe, ściśle przylegające do ciała, z rozwianymi po bokach fragmentami tkaniny. Pionowa belka krzyża zakończona tabliczką z napisem „INRI”, u jego dołu leży puszka, czaszka i piszczel. Pod krzyżem klęczy św. Maria Magdalena zwrócona profilem w lewo, prawą ręką obejmuję belkę krzyża, lewą kładzie na piersi stojącego za nią Longina. Twarz ma młodzieńczą, okoloną jasnymi, kręconymi włosami. Ubrana jest w zielono-brązową suknię i czerwony płaszcz, na głowie ma prześwitujący welon, a na stopach czerwone sandały. Longin w pozycji stojącej, zwrócony w trzech czwartych w lewo, z pochyloną głową. Prawą rękę kładzie na głowie Marii Magdaleny, lewą przytrzymuje na ramieniu włócznie z gąbką. Ukazany jest jako dojrzały mężczyzna, okolony gęstą brodą. Ubrany jest w czarną zbroję, a na głowie ma czarny morion (hełm) z kitą. Po prawej stronie krzyża stoi Maria zwrócona w trzech czwartych w lewo, z pochyloną głową, lewą ręką ociera łzy, prawą podtrzymuje na piersi płaszcz. Twarz ma pociągłą, o dużych, opadających oczach, prostym nosie i pełnych ustach. Ubrana jest w czerwoną suknię, jasnobrązowy płaszcz i biały welon na głowie. Po lewej stronie krzyża stoi św. Jan Ewangelista ukazany frontalnie, z głową skierowaną w prawo. Lewą rękę ma opuszczoną wzdłuż boku, w dłoni trzyma płaszcz, prawą kładzie na piersi. Twarz ma owalną, o dużych oczach, krótkim nosie i pełnych ustach, okoloną jasnymi, kręconymi włosami, opadającymi na ramiona. Ubrany jest w ciemnozieloną tunikę oraz przewiązany diagonalnie przez prawe ramię czerwony płaszcz. Obok św. Jana stoi mężczyzna, zwrócony tyłem, trzymający w prawej ręce halabardę. Na drugim planie, za Marią stoi kobieta unosząca splecione dłonie, ubrana w zieloną suknię, z białym welonem na głowie. Za św. Janem ukazane od tyłu dwie postacie rozmawiających mężczyzn ubranych w tuniki i turbany. Scena ukazana na tle zachmurzonego szarego nieba, rozświetlonego w górnej części obrazu z tetragramem (יהוה). Dzieło ujęte złoconą, profilowaną ramą dekorowaną kimationem i perełkowaniem.
Obraz zabrudzony, przemalowany, ubytki w strukturze, zaplamienia.
Paulina Kluz, "Scena Ukrzyżowania ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/scena-ukrzyzowania-1