Pogrzeb Najświętszej Marii Panny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Czernichów
Miejscowość
Kamień
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Opieki Matki Boskiej
Tagi
apokryfy ikonografia maryjna malarstwo wczesnobarokowe malarstwo XVII wieku sztuka wczesnobarokowa sztuka XVII wieku wczesny barok
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/23592
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
początek XVII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Omawiany obraz wraz z drugim przedstawiającym Apostołów u grobu Najświętszej Marii Panny to dzieła wczesnobarokowe, które zostały zakupione przez opata Stanisława Słotwińskiego w 1871 roku do starej kaplicy, która istniała w Kamieniu przed wystawieniem obecnego kościoła.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego od góry łukiem półkolistym, ujęty złoconą, profilowaną ramą. Kompozycja wielopostaciowa podzielona na dwie strefy – ziemską i niebiańską. W dolnej części obrazu, na tle rozległego, górskiego pejzażu ukazana grupa apostołów niosących ciało Matki Boskiej do widocznego na dalszym planie grobu. Maria przedstawiona całopostaciowo, w pozycji leżącej z dłońmi skrzyżowanymi na piersiach. Twarz o jasnej karnacji i regularnych rysach. Oczy zamknięte. Wokół głowy widoczny nimb. Maria ubrana jest w białą, prostą szatę z długimi rękawami. Spoczywa na katafalku nakrytym czerwoną tkaniną wykończoną złotą lamówką oraz białą materią obszytą koronką. Katafalk niosą św. Piotr i św. Paweł oraz św. Jan Ewangelista. Nieco dalej widoczni pozostali apostołowie tworzący orszak pogrzebowy. Św. Piotr został przedstawiony zgodnie ze swoją tradycyjną ikonografią jako starszy, siwy mężczyzna z krótką brodą i łysiną w okolicach czoła. Jest on zwrócony w prawo, głowę unosi ku górze. Święty nosi długą, ciemnoniebieską szatę z długimi rękawami oraz brązowy płaszcz. Na nogach widoczne sandały. Święty Paweł został ukazany jako dojrzały, ciemnowłosy mężczyzna z krótką, czarną brodą ubrany w ciemnozieloną szatą z długimi rękawami oraz brązowy płaszcz. Na stopach nosi sandały. Widoczny nieco dalej św. Jan został przedstawiony jako jasnowłosy młodzieniec o twarzy pozbawionej zarostu, ubrany w czerwone szaty. Postaci pozostałych apostołów są widoczne jedynie częściowo. W górnej strefie, w żółto-złotych obłokach muzykujące anioły oraz uskrzydlone główki anielskie. Kolorystyka obrazu ciepła, ciemna, z dominacją brązów.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawia Pogrzeb Najświętszej Marii Panny – scenę, która nie została opisana na kartach Pisma Świętego. W sztuce często więc wykorzystywano pisma apokryficzne opisujące zaśnięcie Marii tj. „Księgę o zaśnięciu Marii” z VII wieku i „Księgę o przejściu Marii” z II wieku, czy „Złotą Legendę” Jakuba de Voragine z XIII wieku. Podczas ostatnich dnia życia Marii miał ukazać się archanioł Gabriel. Podczas pierwszego spotkania przekazał jej informacje o zbliżającej się śmierci, za drugim razem przekazał gałązkę drzewa daktylowego, z poleceniem, by niesiono ją przed trumną Marii podczas jej pogrzebu. Matka Boska zaczęła przygotowywać się do odejścia. Gdy to nastąpiło, według tradycji, apostołowie zostali w cudowny sposób przeniesieni do domu Marii w Jerozolimie. W chwili śmierci komnatę wypełniła światłość oraz postaci świętych i aniołów. Maria została pochowana zgodnie ze swoim życzeniem w rodzinnym grobowcu zlokalizowanym u podnóża Góry Oliwnej. Po trzech dniach u grobu Matki Boskiej zjawił się spóźniony apostoł Tomasz. Gdy otwarto grób okazało się, że grobowiec jest pusty, a Maria na podobieństwo Chrystusa została wskrzeszona i wzięta do nieba. Scenę rewizji pustego grobu Marii przedstawia drugi z obrazów w kamieńskim kościele również zakupiony przez opata Słotwińskiego w 1871 roku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Omawiany obraz wraz z drugim przedstawiającym Apostołów u grobu Najświętszej Marii Panny to dzieła wczesnobarokowe, które zostały zakupione przez opata Stanisława Słotwińskiego w 1871 roku do starej kaplicy, która istniała w Kamieniu przed wystawieniem obecnego kościoła. Omawiane dzieło przedstawia Pogrzeb Najświętszej Marii Panny – scenę, która nie została opisana na kartach Pisma Świętego. W sztuce często więc wykorzystywano pisma apokryficzne opisujące zaśnięcie Marii tj. „Księgę o zaśnięciu Marii” z VII wieku i „Księgę o przejściu Marii” z II wieku, czy „Złotą Legendę” Jakuba de Voragine z XIII wieku. Scenę rewizji pustego grobu Marii przedstawia drugi z obrazów w kamieńskim kościele również zakupiony przez opata Słotwińskiego w 1871 roku.

Bibliografia

Łatak Kazimierz, "Dzieje parafii i kościoła Opieki Matki Bożej w Kamieniu", Kraków 2010

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Pogrzeb Najświętszej Marii Panny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pogrzeb-najswietszej-marii-panny

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności