Pieta

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Łapsze Wyżne
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Św. Piotra i św. Pawła
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XX wieku
Miejsce przechowywania
północna strona nawy głównej
Identyfikator
DZIELO/03453
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 100 cm
wysokość – 175 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Dzieje obrazu nie są znane.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta w profilowanej, złocono-srebrzonej ramie, dekorowanej pośrodku boków liśćmi wawrzynu, przewiązanymi opaską. W centrum kompozycji znajduje się Maria trzymająca na kolanach martwe ciało Chrystusa. Maria siedzi na prostopadłościennym, kamiennym podeście, za jej plecami znajduje się pionowa belka krzyża. Matka Boska jest pochylona w prawą stronę z głową skłonioną w stronę twarzy Chrystusa, dłońmi podtrzymuje jego głowę i lewą rękę. Jest ubrana w czerwoną suknię z długimi rękawami, niebieski płaszcz z zieloną podszewką, szeroko wywiniętą na dekolcie oraz biały welon na głowie. Maria ma podłużną twarz z wyraźnie zaznaczonym podbródkiem, długim nosem i dużymi oczami. Chrystus ukazany jest w pozycji półleżącej na kolanach Matki, widoczny z prawego profilu. Twarz Chrystusa jest szczupła, okolona krótką brodą i długimi, ciemnobrązowymi włosami, spływającymi na plecy i prawe ramię, oczy ma zamknięte. Zbawiciel odziany jest w białe płótno, przewiązane przez biodra, którego długi koniec Maria podtrzymuje prawą dłonią. Na stopach, dłoniach i boku Chrystusa są delikatnie zaznaczone ślady Męki, karnacja ciała jest blado-szara. Wokół głów Chrystusa i Marii znajdują się koliste i złote nimby. Tło obrazu jest pochmurne, horyzont obniżony, kolorystyka w tle ciemna, na postaciach Marii i Chrystusa barwy w odcieniu pastelowym.

Zarys problematyki artystycznej

Ewangeliści w krótki sposób opisali pogrzeb Chrystusa, jednak rozważania teologiczne, a także zapisy w apokryfach dotyczące momentu opłakiwania dostrzegły istotną rolę Matki Boskiej. Odzwierciedliły się one w powszechnym przekonaniu wiernych na temat współcierpienia Matki Boskiej, a także w przedstawianiu w sztuce Matki Boskiej, trzymającej na kolanach ciało zmarłego Syna. Temat ten w epoce nowożytnej rozpowszechnił się również jako element XIII stacji drogi krzyżowej, ukazującej Zdjęcie z krzyża. Obraz w kościele w Łapszach Wyżnych został namalowany w XX wieku przez nieznanego artystę.

Streszczenie

Obraz został namalowany w XX wieku przez nieznanego artystę. Przedstawia Pietę, scenę w której Matka Boska opłakuje zmarłego Chrystusa, którego ciało spoczywa na jej kolanach.

Bibliografia

Kalinowski Lech, "Geneza Piety średniowiecznej" , „Prace Komisji Historii Sztuki PAU” , s. 153-260
Dziubecki Tomasz , "Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce", Warszawa 1996

Jak cytować?

Maria Działo, "Pieta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-26

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności