Dzieje obrazu nie są znane.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta w profilowanej, złocono-srebrzonej ramie, dekorowanej pośrodku boków liśćmi wawrzynu, przewiązanymi opaską. W centrum kompozycji znajduje się Maria trzymająca na kolanach martwe ciało Chrystusa. Maria siedzi na prostopadłościennym, kamiennym podeście, za jej plecami znajduje się pionowa belka krzyża. Matka Boska jest pochylona w prawą stronę z głową skłonioną w stronę twarzy Chrystusa, dłońmi podtrzymuje jego głowę i lewą rękę. Jest ubrana w czerwoną suknię z długimi rękawami, niebieski płaszcz z zieloną podszewką, szeroko wywiniętą na dekolcie oraz biały welon na głowie. Maria ma podłużną twarz z wyraźnie zaznaczonym podbródkiem, długim nosem i dużymi oczami. Chrystus ukazany jest w pozycji półleżącej na kolanach Matki, widoczny z prawego profilu. Twarz Chrystusa jest szczupła, okolona krótką brodą i długimi, ciemnobrązowymi włosami, spływającymi na plecy i prawe ramię, oczy ma zamknięte. Zbawiciel odziany jest w białe płótno, przewiązane przez biodra, którego długi koniec Maria podtrzymuje prawą dłonią. Na stopach, dłoniach i boku Chrystusa są delikatnie zaznaczone ślady Męki, karnacja ciała jest blado-szara. Wokół głów Chrystusa i Marii znajdują się koliste i złote nimby. Tło obrazu jest pochmurne, horyzont obniżony, kolorystyka w tle ciemna, na postaciach Marii i Chrystusa barwy w odcieniu pastelowym.
Ewangeliści w krótki sposób opisali pogrzeb Chrystusa, jednak rozważania teologiczne, a także zapisy w apokryfach dotyczące momentu opłakiwania dostrzegły istotną rolę Matki Boskiej. Odzwierciedliły się one w powszechnym przekonaniu wiernych na temat współcierpienia Matki Boskiej, a także w przedstawianiu w sztuce Matki Boskiej, trzymającej na kolanach ciało zmarłego Syna. Temat ten w epoce nowożytnej rozpowszechnił się również jako element XIII stacji drogi krzyżowej, ukazującej Zdjęcie z krzyża. Obraz w kościele w Łapszach Wyżnych został namalowany w XX wieku przez nieznanego artystę.
Obraz został namalowany w XX wieku przez nieznanego artystę. Przedstawia Pietę, scenę w której Matka Boska opłakuje zmarłego Chrystusa, którego ciało spoczywa na jej kolanach.
Maria Działo, "Pieta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-26