Krucyfiks

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Anny
Kościół
Św. Anny
Tagi
kość słoniowa
Miejsce przechowywania
plebania
Identyfikator
DZIELO/23727
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
kość słoniowa, rzeźbiona, polerowana
Autor noty katalogowej
Józef Skrabski
Uznanie autorstwa 4.0

Opis

Rzeźba pełna, złożona z trzech ciosów – korpusu i dwóch rąk. Chrystus w typie Cristo vivo, przybity do krzyża trzema gwoździami jest ukazany w lekkim zwisie, z nieznacznie przegiętym ciałem i z szeroko rozłożonymi rękami. Jego głowa jest lekko odchylona do tyłu i nieznacznie przegięta w prawo, wzrok wznosi ku górze, usta szeroko otwarte z widocznym uzębieniem, wokół brody krótki zarost, a na głowie układające się faliście włosy, sięgające ramion. Anatomia ciała oddana poprawnie, z wypiętą klatką piersiową i umięśnionymi smukłymi nogami z krzyżującymi się stopami; na biodrach perizonium podwieszone na podwójnym, skręconym sznurze, z odsłoniętym prawym biodrem i swobodnie powiewającą z prawej strony połą materii. Krzyż o ramionach zakończonych trójlistnie, z glorią promienistą na skrzyżowaniu belek. Na górnej belce titulus z literami „IN/RI”.

Zarys problematyki artystycznej

Figury konającego na krzyżu Chrystusa wykonane z kości słoniowej należą do dzieł często spotykanych w polskich zbiorach kościelnych. W samym klasztorze krakowskich wizytek odnotowano w inwentarzu z 1759 roku aż 26 tego rodzaju dzieł. Nie mniej posiadały siostry tego samego zakonu w Warszawie, a nabyły je w nadmorskim miasteczku Dieppe w Pikardii w czasie swojej podróży do Polski w 1653 roku. W większości jednak są to dzieła anonimowe, w wielu przypadkach o nieustalonym nawet obszarze ich powstania. Wiele z nich powstało w północnej Francji oraz w Belgii i Holandii, których ośrodki specjalizowały się w tego rodzaju produkcji.
Krucyfiks w kościele św. Anny należy do grupy dzieł ukazujących żywego Chrystusa, o lekko odchylonej w tył głowie, z oczami spoglądającymi ku niebu w nadziei na zmartwychwstanie, z lekko otwartymi ustami oraz z widocznymi zębami i językiem. Ten sam typ ikonograficzny reprezentują krucyfiksy w kościołach parafialnych w Żywcu i Żabiance, w klasztorze Wizytek w Warszawie oraz w krakowskich kościołach Mariackim i Klarysek.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Liczne pęknięcia kości na całej powierzchni; krzyż zapewne wtórny.

Streszczenie

Chrystus na krzyżu został wykonany z kości słoniowej zapewne w drugiej połowie XVII wieku. Należy do typu ikonograficznego Cristo vivo – Chrystusa żyjącego. Typ ten wyróżniają sposób ukazania głowy odchylonej do tyłu, wzniesione ku górze oczy i otwarte usta z widocznym uzębieniem i językiem.

Jak cytować?

Józef Skrabski, "Krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-66

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności