Matka Boska Niepokalanie Poczęta

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Brzeszcze
Miejscowość
Jawiszowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Dekanat
Osiek
Parafia
Św. Marcina
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny prawy
Identyfikator
DZIELO/13005
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
około 1893 roku
Technika i materiał
olej na płótnie, sukienka drewniana, rzeźbiona, złocona i srebrzona
Wymiary podstawowe
szerokość – 76 cm
wysokość – około 120 cm
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Obraz powstał zapewne wraz z neogotycką nastawą ołtarza bocznego pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego w 1893 roku. Retabulum wykonali stolarze z Żywca na wzór wcześniejszego ołtarza bocznego Serca Pana Jezusa powstałego w pracowni Gottlieba Mireckiego w Bielsku.

Opis

Obraz uzyskał kształt wydłużonego, stojącego prostokąta. W centrum kompozycji wyobrażono w całej postaci ukazaną frontalne Matkę Boską. Madonna została ujęta w kontrapoście, z nieznacznie ugiętymi w kolanach nogami, stojąc na półksiężycu opartym na globie ziemskim, wokół którego owinięty jest wąż z jabłkiem w paszczy. Marię ukazano jako młodą kobietę z rozsuniętymi rękami na wysokości bioder. W prawej ręce trzyma dwukwiatową lilię na długiej łodydze. Lilię przykrywa srebrzona i złocona drewniana sukienka. Niepokalana ma owalną, pełną twarz o rumianych policzkach, mięsistym nosie i ustach. Oczy ma skierowane ku górze. Na głowie widać długie, brązowe włosy spływające na ramiona. Głowę otacza promienisty, płaskorzeźbiony i złocony nimb oraz tak samo wykonane 12 gwiazd. Postać Matki Boskiej, podobnie, jak i glob z wężem, przykrywa złocona, drewniana sukienka, która zapewne odzwierciedla pierwotny układ szat Madonny. Maria ubrana jest w długi płaszcz spięty romboidalną broszą pod szyją, którego poły opadając ku dołowi odsłaniają spodnią sukienkę spiętą w talii paskiem z owalną sprzączką. Płaszcz, podbity gładką podszewką i suknię dekorują krótkie gałązki róż. Ponad Niepokalaną wyobrażono gołębicę Ducha Świętego z rozpostartymi skrzydłami na tle obłoków, także okrytą drewnianą, płaskorzeźbioną i złoconą sukienką. Od głowy gołębicy wychodzi wiązka promieni skierowana w stronę Marii. Postać Madonny otaczają obłoki usytuowane przy krawędziach obrazu, na tle których ukazano po cztery uskrzydlone główki aniołków ułożone wertykalnie. Zarówno obłoki, jak i skrzydła przykrywa drewniana sukienka, srebrzona w partii obłoków, a złocona w części przykrywającej skrzydła. Drewniana sukienka zdobiąca obraz odsłania tylko partię twarzy namalowanych postaci oraz dłonie i stopy.

Zarys problematyki artystycznej

Wizerunek Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej w Jawiszowicach wpisuje się w długą tradycję ikonograficzną wyrosłą z kultu tej prawdy wiary, propagowanej już od czasów biskupa krakowskiego Jana Konarskiego, który ustanowił dla rozległej diecezji krakowskiej w początkach XVI wieku święto Niepokalanego Poczęcia. Intensyfikacja tego kultu nastąpiła po ogłoszeniu przez papieża Piusa IX dogmatu o Niepokalanym Poczęciu NMP 8 grudnia 1854 roku. Wpływ na popularność tej prawdy miały także objawienia maryjne w Lourdes w 1858 roku. Kompozycja jawiszowickiego obrazu wywodzi się z rozwiązań barokowych, stąd też można dostrzec wpływ wzorów graficznych z przedstawieniem Niepokalanego Poczęcia z tradycyjnymi atrybutami lilii, księżyca wspartego o glob opleciony przez węża z jabłkiem rajskim w paszczy, gołębicą Ducha Świętego unoszącą się nad Madonną w przedstawieniach np. autorstwa Gottfrieda Bernharda Göza, Johanna Baptista i Josefa Sebastiana Klauberów "Matka Boska Immaculata" z 2 ćw. XVIII wieku, Jakuba Labingera "Matka Boska Immaculata", czy też w kompozycji obrazu "Matka Boska Immaculata" z 4 ćw. XVIII wieku w kościele św. Mikołaja w Krakowie. Sposób kształtowania twarzy oraz karnacji Madonny i aniołków oraz bardzo dekoracyjna drewniana sukienka zdobiąca obraz przywołują na myśl twórczość Antoniego Flaszy Starszego (1857-1938) działającego w niedalekich Hecznarowicach, co można zauważyć na dwóch obrazach z Matką Boską Niepokalanie Poczętą z 1907 roku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry. Ostatnią konserwację przeprowadzono w pierwszej dekadzie 2000 roku.

Literatura

Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016, s. 524, il. 110a i 110b, s. 733, il. 356j;
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 90;
Flaszowie. Artyści z Hecznarowic, red. B. Nycz, Bielsko-Biała 2018, s. 74, il. s. 24 i 25.

Streszczenie

Obraz powstał zapewne wraz z neogotycką nastawą ołtarza bocznego pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego w 1893 roku. Jego autorstwo można wiązać z twórczością Antoniego Flaszy Starszego z niedalekich Hecznarowic.

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Matka Boska Niepokalanie Poczęta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-niepokalanie-poczeta-29

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności