Dzieje obrazu nie są znane. Pierwotnie przesłonięty był drewnianą sukienką.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Jezusa Nazareńskiego Wykupionego. W centrum kompozycji jest ukazany Jezus z prawą nogą delikatne ugiętą w kolanie i z rękami skrzyżowanymi na wysokości talii, związanymi sznurem, który przewieszony przez szyję Jezusa spływa dwoma końcami aż do samej ziemi. Jezus ma podłużną twarz z długim nosem i dużymi oczami oraz mocno zarumienionymi policzkami. Głowę okalają długie, bujne i kręcone włosy oraz krótka broda, zawinięta w dwa pukle na podbródku. Jezus ubrany jest w długą, czerwoną suknię, na głowie ma założoną zieloną koronę cierniową, spod której spływają strużki krwi, a na szyi ma zawieszony trynitarski szkaplerz (na niebieskiej tasiemce zawieszony kwadratowy kawałek białego płótna z niebiesko-czerwonym krzyżem). Zbawiciel stoi na chmurze z szarych obłoków, która ułożona jest na kształt litery „V”, poniżej błękitne niebo, a w górnej części kompozycji złote tło i promienie odchodzące od Jezusa. Rama drewniana, profilowana, od wewnątrz wąski profil złocony, w pozostałej części marmoryzowana w kolorze czerwono-ugrowym.
Kult Jezusa Nazareńskiego Wykupionego wywodzi się z Hiszpanii, gdzie został rozpowszechniony przez trynitarzy bosych, którzy według legendy wykupili figurę Jezusa z rąk Maurów i umieścili ją w kościele w Madrycie w XVII wieku, przybierając trynitarskim szkaplerzem. Figura wkrótce została uznana za cudowną, przy której wierni otrzymywali liczne łaski. Jej kopie umieszczane były wszędzie tam, gdzie pojawiali się trynitarze bosi. Kult Jezusa Nazareńskiego Wykupionego dotarł również do Polski w XVIII wieku. Wpływ na rozpowszechnienie nabożeństwa miało również kilka rycin, a według ks. prof. Andrzeja Witko szczególnie miedzioryt z 1685 roku wykonany przez Marcosa Orozco. Zapewne na podstawie jednej z nich powstał również omawiany obraz. Niestety nie jest znana bliższa historia, w jaki sposób dziewiętnastowieczny wizerunek Jezusa Nazareńskiego Wykupionego trafił do kościoła w Nowym Targu. Bez wątpienia jednak jego pojawienie się w kościele związane jest z zakonem trynitarzy bosych.
Obraz Jezusa Nazareńskiego Wykupionego został namalowany w XIX wieku przez nieznanego artystę.
Maria Działo, "Jezus Nazareński Wykupiony", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/jezus-nazarenski-wykupiony