Feretron w formie pełnoplastycznej figury Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej. Rzeźba usytuowana jest na prostokątnej podstawie o wklęsłym bokach oraz nakryta baldachimem wspartym na czterech wolutach, zwieńczonym poduszką, na której leży korona w typie zamkniętym. Zwrócona frontalnie sylwetka Matki Boskiej stojącej w kontrapoście na globie osadzona jest na profilowanym cokole. Maria prawą stopą depcze głowę węża z jabłkiem w pysku. Jej dłonie złożone są w geście modlitwy, głowa przechylona na prawe ramię. Pociągłą twarz o pełnych policzkach, płytko rzeźbionych rysach okalają krótkie, silnie skręcone pukle. Maria jest ubrana w niebieską suknię oraz przerzucony przez przedramiona płaszcz spiralnie oplatający jej sylwetkę. Tkanina jest rozwiana i dynamicznie drapowana.
Feretronem określa się obustronnie malowany obraz ujęty ozdobnymi ramami bądź figurę świętej postaci osadzone na podstawie, w którą wsuwane są drążki umożliwiające noszenie podczas procesji. Tematyka przedstawień na feretronach najczęściej nawiązuje do szczególnie czczonych na danym terenie patronów.
Zarówno forma ażurowego baldachimu jak i ekspresyjnie opracowana figura Marii z dynamicznie udrapowaną suknią i płaszczem, nawiązujące do ekspresyjnie modelowanej rzeźby barokowej, pozwalają przyjąć datowanie zabytku na pierwszą połowę XVIII wieku.
Dogmat o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Marii Panny został orzeczony dopiero w 1854 roku, jednak przedstawienia tego typu ikonograficznego pojawiały się już w epoce średniowiecza i ulegały licznym przekształceniom. Typ wizerunku ukazującego niepokalanie poczętą Marię jako młodą, piękną dziewczynę z rękami złożonymi na piersiach bądź w geście modlitwy, stojącą na kuli ziemskiej oplecionej wężem rozwinął się w XVII wieku w malarstwie hiszpańskim głównie Bartoloméa Estebana Murilla. Ikonografia Niepokalanego Poczęcia wykształciła się w wyniku utożsamienia Najświętszej Marii Panny z Niewiastą Apokaliptyczną przedstawioną w wizji św. Jana Ewangelisty: „Potem wielki znak się ukazał na niebie: Niewiasta obleczona w Słońce i Księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu” (Ap 12, 1).
Bardzo dobry.
1. Biernacka Małgorzata, Geneza ikonografii Niepokalanego Poczęcia, [w:] Maryja Matka Chrystusa. Ikonografia w nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, (red.) Pasierb St. Janusz, Warszawa 1987, s. 28.
2. Biernacka Małgorzata, "Immaculata idealna" - najpopularniejszy wizerunek maryjny czasów nowożytnych, [w:] Maryja Matka Chrystusa. Ikonografia w nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, (red.) Pasierb St. Janusz, Warszawa 1987, s. 84-91.
Barokowy feretron z rzeźbiarskim wyobrażeniem Najświętszej Marii Panny Niepokalanie Poczętej stanowi przykład jednego z najpopularniejszych w sztuce nowożytnej
ikonograficznego przedstawienia Matki Boskiej.
Paulina Chełmecka, "Feretron z rzeźbą Najświętszej Marii Panny Niepokalanie Poczętej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/feretron-z-rzezba-najswietszej-marii-panny-niepokalanie-poczetej