Ecce Homo

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Zakliczyn
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Myślenice
Parafia
Parafia Wszystkich Świętych
Tagi
Ecce Homo malarstwo XX wieku
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/17574
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
pierwsza połowa XX wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta ujęty profilowaną i drewnianą ramą. Chrystus ukazany w popiersiu z głową przechyloną na prawe ramię i delikatnie uniesioną do góry. Twarz podłużna o idealizujących rysach, z krótkim i brązowym zarostem. Włosy długie, falowane, jasnobrązowe, opadające na plecy i ramiona. Na głowie cierniowa korona. Na czole i szyi widać strużki krwi. Chrystus ubrany jest w czerwoną suknię ze złotą bordiurą u szyi oraz niebieski płaszcz zarzucony na lewe ramię; na głowie ma założoną koronę cierniową, a wokół niej kolisty i złoty nimb. Tło obrazu jednolite i ciemnobrązowe. Kolorystyka stonowana.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz z przedstawieniem Ecce Homo nawiązuje do sceny, w której Piłat ukazał ubiczowanego i cierniem ukoronowanego Chrystusa ludowi żydowskiemu, wypowiadając słowa: „Oto Człowiek!” (J 19, 1-5). Scenę na obrazie oddano w popularnym ujęciu ikonograficznym, jednakże mocno już uwspółcześnionym (m.in. Chrystus zamiast purpurowego płaszcza ubrany jest w czerwoną suknię z dekoracyjną bordiurą). Wizerunek ten odnosi się do nowożytnej polskiej ikonografii Ecce Homo, cechującej się redukcją tematu, czyli ograniczeniem do przedstawienia najważniejszych postaci, bez zbędnego sztafażu. Redukcja taka występowała w nowożytnej sztuce zachodniej, ale tylko jako jeden z wariantów przedstawienia. W sztuce XIX i XX wieku ten sposób ukazania tematu Ecce Homo był bardzo popularny, ostatecznie artyści ukazywali wyłącznie popiersie lub twarz Zbawiciela w koronie cierniowej z widocznym fragmentem purpurowego płaszcza.

Streszczenie

Obraz Ecce Homo został wykonany w pierwszej połowie XX wieku. Ilustruje scenę, w której Piłat ukazał ubiczowanego i cierniem ukoronowanego Chrystusa ludowi żydowskiemu, wypowiadając słowa: „Oto Człowiek!” (J 19, 1-5).

Bibliografia

Dziubecki Tomasz , "Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce", Warszawa 1996

Jak cytować?

Maria Działo, "Ecce Homo", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2022, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ecce-homo-31

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności