Tkanina powstała w XVIII wieku wraz z oponą przedstawiającą Biczowanie Chrystusa i Matkę Boską Bolesną, jako spójny komplet tkanin wielkopostnych.
Opona wielkopostna z przedstawieniem św. Marii Magdaleny. W centrum kompozycji ukazana święta klęcząca przed skałą, zwrócona trzy czwarte w lewo, z dłońmi splecionymi w geście modlitwy. Twarz pełna o młodzieńczych rysach i dużym nosie. Włosy jasne, długie, opadają na plecy i ramiona. Ubrana jest w żółtą, obficie drapowana suknię, przewiązana w talii oraz przerzucony przez lewe ramię i otaczający postać niebieski płaszcz, który opada obfitą draperią na ziemię. Święta ukazana jest na tle krajobrazu, u jej stóp postawiona jest puszka na wonności. Na skale leży otwarta księga, a obok stoi wysoki krzyż. Za świętą, po lewej stronie obrazu jest wysokie drzewo. W prawym górnym narożu obrazu znajdują się obłoki, z których wychodzą wiązki promieni kierowane ku świętej, a nad jej głową znajduje się złoty i okrągły nimb. Kolorystyka przygaszona, postać rozświetlona, o intensywnych plamach barwnych.
Tkaniny wielkopostne, zwane też oponami, zasłonami i kurtynami wielkopostnymi, służyły do zasłaniania ołtarzy, figur i krucyfiksów od piątej niedzieli Wielkiego Postu do Wielkiej Środy (10 dni w roku). Omawiana tkanina stanowi spójny komplet wraz z tkaninami przedstawiającymi: Biczowanie Chrystusa i Matkę Boską Bolesną. Scena przedstawia św. Marię Magdalenę pokutującą, która utożsamiana jest z jawnogrzesznicą, nawróconą po spotkaniu z Jezusem. Dlatego też na obrazie została ukazana w sukni o kolorze żółtym, symbolizującym cudzołóstwo oraz z nieskromnie rozpuszczonymi, bardzo długimi włosami. Święta towarzyszyła Chrystusowi aż do śmierci i jako pierwsza przekazała apostołom wieść o zmartwychwstaniu. Na ziemi leży naczynie na wonne olejki, z którymi zmierzała do grobu Chrystusa, aby namaścić jego ciało. W Polsce zachowało się niewiele tkanin wielkopostnych, dlatego orawskie zabytki cieszą się szczególną popularnością. Inne opony wielkopostne możemy podziwiać w kościołach: św. Michała Archanioła w Binarowej, św. Wawrzyńca w Grojcu, Świętej Trójcy w Łopusznej, Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Tłuczani i Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny Marii w Jasienicy Rosielnej (woj. podkarpackie), a także w kaplicy cmentarnej w Raciborowicach.
Zespół czterech opon wielkopostnych poddano konserwacji w latach 2000-2002. Prace konserwatorsko-włókiennicze wykonała Anna Sztolcman, a punktowanie warstwy malarskiej konserwator mgr Krystyna Sokół-Gujda.
Tkanina wielkopostna z przedstawieniem św. Marii Magdaleny powstała w XVIII wieku. Scena przedstawia świętą pokutującą, która utożsamiana jest z jawnogrzesznicą, nawróconą po spotkaniu z Jezusem. W Polsce zachowało się niewiele tkanin wielkopostnych, dlatego orawskie dzieła cieszą się szczególną popularnością.
Maria Działo, "Św. Maria Magdalena", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-maria-magdalena-7