Św. Jan Ewangelista

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Igołomia-Wawrzeńczyce
Miejscowość
Igołomia
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wawrzeńczyce
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo XVIII wieku św. Jan Ewangelista
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny św. Jana Kantego, zwieńczenie
Identyfikator
DZIELO/01845
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
postać św. Jana Ewangelisty – olej na blasze (?), tło – olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 100 cm
wysokość – 130 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Obraz wstawiono do ołtarza fundacji proboszcza Andrzeja Dominika Lipiewicza z 1766 roku. Prawdopodobnie z powodu znacznego zniszczenia dzieła wycięto po konturze postać św. Jana Ewangelisty i przybito ją do nowego tła.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum kompozycji ukazany św. Jan Ewangelista w postawie stojącej, frontalnie, z lewą stopą wspartą na niskim cokole, piszący piórem w otwartej księdze podtrzymywanej lewą ręką. Twarz szeroka, o młodzieńczych rysach, z długim i szerokim nosem, wzrokiem skierowanym ku górze. Włosy długie, z przedziałkiem pośrodku, opadające na plecy i ramiona. Wokół głowy, złoty i kolisty nimb. Święty ubrany jest w długą, czerwoną suknię z długimi rękawami, z szerokim dekoltem, odsłaniającą bose stopy oraz zielony płaszcz zarzucony na plecy. U stóp świętego, po prawej stronie obrazu orzeł z kałamarzem w dziobie. Tło szare.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła. Święty Jan został ukazany w charakterystycznym typie ikonograficznym, jako młodzieniec, bez zarostu, z długimi włosami, o łagodnej twarzy i delikatnym spojrzeniu. Również jego szaty namalowano w kolorach zwyczajowo mu przypisywanych: czerwonej sukni i zielonym płaszczu. Ponadto u stóp ewangelisty znajduje się orzeł, atrybut świętego. Święty Jan był autorem czwartej Ewangelii, Apokalipsy i trzech Listów kanonicznych, dlatego na obrazie został ukazany z księgą i piórem. Interesującym elementem sceny jest trzymanie przez orła kałamarza w dziobie. Motyw ten pojawił się już w grafice Gottfrieda Bernharda Götza „Św. Jan Ewangelista” po 1744 roku oraz na gruncie polskim, np. we fragmencie polichromii w kościele Bernardynów w Leżajsku z lat około 1757-1758 namalowanej przez Stanisława Stroińskiego i Macieja Millera (?) oraz na koszu ambony w kościele Przenajświętszej Trójcy w Bieńkówce.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zły, liczne zabrudzenia powierzchni, odpryski warstwy malarskiej, obraz niekompletny, wycięty po konturze postaci św. Jana Ewangelisty.

Streszczenie

Obraz przedstawiający św. Jana Ewangelistę wstawiono do ołtarza fundacji proboszcza Andrzeja Dominika Lipiewicza z 1766 roku. Prawdopodobnie z powodu znacznego zniszczenia wycięto po konturze postać św. Jana Ewangelisty i przybito ją do nowego tła. Wizerunek przedstawia najmłodszego z apostołów, autora czwartej Ewangelii, Apokalipsy i trzech Listów kanonicznych. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Wiśniewski Jan, "Dekanat miechowski", Radom 1917
Zieliński Chwalisław, "Sztuka sakralna. Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji Domu Bożego. Podręcznik opracowany na podstawie przepisów kościelnych", Poznań 1959
Michalczyk Zbigniew, "W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku", Warszawa 2016

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-9

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności