Św. Hieronim

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Sucha Beskidzka
Miejscowość
Sucha Beskidzka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XVIII wieku św. Hieronim
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny lewy
Identyfikator
DZIELO/08410
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz był poddany konserwacji po 2008 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wklęsłych bokach i dolnych narożach, zamknięty łukiem nadwieszonym, w profilowanej, złoconej i srebrzonej ramie. W centrum kompozycji klęczy na ziemi św. Hieronim z rozłożonymi w geście oranta dłońmi. Głowę przechyla w lewo, wzrok wznosi do góry, ma poważną, naznaczoną zmarszczkami twarz okoloną bujnym, ciemnym zarostem, a wokół głowy jasny nimb. Jest ubrany w czerwoną sutannę, przed nim z prawej strony leży na księdze kapelusz kardynalski. Z lewej otwarta księga z widocznymi, wypisanymi na kartach słowami psalmu „ANNOS / AEFRNOS / IN ME(N)TE / HABVI / Psal(mi) 76”, trzecia, zamknięta księga leży na jego udzie. Powyżej kapelusza widoczny czarny dzbanuszek, kałamarz z zatkniętym piórem pisarskim oraz ludzka czaszka; nad nimi, przy prawej krawędzi między skałami zatknięty został krzyż, do którego wzrok wznosi Hieronim. Po lewej stronie, ponad księgą wyróżnia się fragment zwiniętego bicza oraz głowa lwa. U góry, przy krawędzi widać fragment trąby. Tło obrazu tworzą ciemnobrunatne, skłębione obłoki.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Hieronim żył w IV wieku i był wszechstronnie wykształcony. Wiódł pokutne życie, był pustelnikiem, pisarzem teologicznym i tłumaczem Biblii oraz tekstów ojców Kościoła na język łaciński. Został przedstawiony z szeregiem atrybutów, które odnoszą się do jego życia. Jest ubrany w strój kardynalski, choć za jego czasów nie było takiej godności, jest to jednak oznaka szacunku ze strony duchowieństwa i świeckich lub aluzja do pełnionej przez niego funkcji papieskiego sekretarza. Przy lewej krawędzi kompozycji widoczny jest niewielki lew. Święty, według legendy, miał wyjąć cierń z jego łapy, za co ten pozostał mu wierny. Lew jest również symbolem odwagi i męstwa. Bicz i czaszka przypominają o pokutnym życiu świętego, krzyż o nieustającej modlitwie, umartwieniu i rozmyślaniu o męce Pańskiej, księgi oraz zatknięte w kałamarzu pióro o jego działalności pisarskiej i uporze w zwalczaniu herezji – na jednej wypisano fragment psalmu 76. Ukazująca się między obłokami trąba przypomina o nawoływaniu zmarłych do Sądu Ostatecznego. Obraz ma barokową kompozycję, w której główne akcenty tworzą skośną linię biegnącą od prawego górnego rogu, ku otwartej księdze leżącej po lewej stronie na dole. Charakteryzują go również obfitość szczegółów i silne kontrasty.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz był poddany konserwacji po 2008 roku.

Streszczenie

Obraz z wizerunkiem św. Hieronima modlącego się w stroju kardynalskim powstał w drugiej połowie XVIII wieku. Ma barokową kompozycję, w której główne akcenty tworzą skośną linię, charakteryzują go również obfitość szczegółów i silne kontrasty.

Bibliografia

Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Hieronim", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-hieronim-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności