Św. Hieronim

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Sucha Beskidzka
Miejscowość
Sucha Beskidzka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XVIII wieku św. Hieronim
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy lewy
Identyfikator
DZIELO/08409
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płotnie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz został poddany renowacji po 2008 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wklęsłych bokach i dolnych narożach, zamknięty łukiem nadwieszonym, w profilowanej, złoconej i srebrzonej ramie. W centrum kompozycji stoi św. Hieronim, ukazany do bioder, zwrócony w trzech czwartych w lewo, z głową odwróconą w przeciwnym kierunku, prawą ręką trzyma pastorał, lewą unosi do góry. Ma owalną twarz o głęboko osadzonych oczach. Siwa broda sięga dekoltu, włosy ma zaczesane do tyłu. Jest ubrany w albę, a na nią ma założoną czerwoną kapę o granatowym podbiciu, lamowaną złotem. Na głowie ma czerwoną infułę. W prawym dolnym rogu kompozycji widoczny fragment brązowego lwa, który ma otwartą paszczę, a lewą łapę opiera na udzie świętego. W lewym dolnym rogu namalowano kamień. Tło obrazu ciemnobrunatne, rozjaśnione subtelnie za głową postaci.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz zwieńczenia ołtarza przytęczowego prawego koresponduje z umieszczonym w tym samym miejscu obrazem w przeciwległej nastawie. W literaturze i dokumentacji konserwatorskiej postać na omawianym dziele określana jest jako św. Grzegorz a odpowiadająca mu jako św. Hieronim. Trudno się jednak z tym zgodzić, skoro atrybuty i strój przedstawionej osoby wskazują, że był kardynałem. W dodatku w prawym dolnym rogu kompozycji widoczny jest niewielki lew z łapą opartą na udzie świętego. Święty, według legendy, miał wyjąć cierń z jego łapy, za co ten pozostał mu wierny. Lew jest również symbolem odwagi i męstwa. Po przeciwnej stronie namalowano kamień – symbol życia pokutnego. Hieronim był pustelnikiem, pisarzem teologicznym i tłumaczem Biblii oraz tekstów ojców Kościoła na język łaciński. Obaj wymienieni święci są zaliczani do czterech wielkich doktorów Kościoła zachodniego. Na płótnach zostali ujęci w podobny sposób – centralnie, w półpostaci, w stroju reprezentacyjnym, wyróżnieni światłem z jednolitego, ciemnego tła. Takie detale jak sposób malowania dłoni czy fałdów szat pozwalają przypuszczać, że autorem obu wizerunków był ten sam artysta.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz został poddany renowacji po 2008 roku.

Streszczenie

Obraz, choć w źródłach opisywany jako wizerunek św. Grzegorza, jest najpewniej jednak przedstawieniem św. Hieronima. Powstał w drugiej połowie XVIII wieku i koresponduje z przedstawieniem z przeciwległego ołtarza.

Bibliografia

Harasimczyk Jerzy Henryk , "Zespół klasztorno-kościelny Sucha Beskidzka", Krosno 2002
Harasimczyk Jerzy Henryk , "Sucha Beskidzka i okolice", Sucha Beskidzka 2004
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Szablowski Jerzy, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, t. 3: Powiat żywiecki", Warszawa 1948

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Św. Hieronim", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-hieronim

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności