Stygmatyzacja św. Franciszka

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Wadowice
Miejscowość
Barwałd Dolny
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Południe
Parafia
Św. Erazma Biskupa i Męczennika
Tagi
malarstwo religijne św. Franciszek z Asyżu
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny w południowym ramieniu transeptu
Identyfikator
DZIELO/00599
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 50 cm
wysokość – 70 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Obraz powstał w XIX wieku. Konserwację w latach 2006-2007 wykonała firma konserwatorska „Konserwacja Zabytków" z Krzeszowic, pod kierownictwem Antoniego Guzika.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wklęsłych bokach, od góry zamkniętego łukiem półkolistym, nadwieszonym. W centrum kompozycji przedstawienie klęczącego św. Franciszka otrzymującego stygmaty; głowa uniesiona lekko ku górze, ręce rozłożone szeroko na boki. Twarz widoczna z lewego profilu, okolona krótką i spiczasto zakończoną brodą, długi i prosty nos, małe oczy, na głowie tonsura. Święty ubrany jest w habit franciszkański, przewiązany sznurem. Przed nim, przy skałach siedzi czytający zakonnik w brązowym habicie, obok leżą zamknięta księga i czaszka. W oddali widoczny pejzaż górski. W lewym, górnym narożu postać ukrzyżowanego Chrystusa, z którego ran wychodzą czerwone promienie, tworzące stygmaty u św. Franciszka. W tle brunatno-żółte chmury na błękitnym niebie. Kolorystyka jasna, ciepła. Rama obrazu profilowana i złocona.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz o nieustalonej atrybucji powstał w XIX wieku, prawdopodobnie w prowincjonalnej pracowni, o czym świadczy pewna nieudolność malarza w prawidłowym oddaniu proporcji postaci. Scena przedstawiająca stygmatyzację św. Franciszka została ukazana w tradycyjnym ujęciu ikonograficznym, w którym św. Franciszek klęczy, a powyżej, po przeciwległej stronie obrazu znajduje się ukrzyżowany Chrystus jako serafin (na obrazie w Barwałdzie Dolnym w wersji zredukowanej, bez skrzydeł serafina). Powtarzają się również często występujące w tej scenie atrybuty: czaszka, księga i czytający w oddali zakonnik. Podobnie oddanie scenerii na tle górskiego pejzażu nawiązuje do tradycyjnego ujęcia tematu. Dzieła o zbliżonym układzie kompozycyjnym można odnaleźć w większości kościołów Małopolski. Przedstawienie bezpośrednio nawiązuje do wydarzenia na górze Alwernii w 1224 roku, podczas którego św. Franciszek otrzymał stygmaty. Po raz pierwszy tego typu układ kompozycji zastosował Angiolo di Bondone, zw. Giotto na fresku w kaplicy Scrovegnich w Padwie (ok. 1275-1299).

Streszczenie

Obraz powstał w XIX wieku. Przedstawia wydarzenie z 1224 roku na górze Alwernii, podczas którego św. Franciszek otrzymał stygmaty. Kompozycyjnie obraz nawiązuje do rozwiązania Angiola di Bondone, zw. Giotto na fresku w kaplicy Scrovegnich w Padwie (ok. 1275-1299).

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Jak cytować?

Maria Działo, "Stygmatyzacja św. Franciszka", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/stygmatyzacja-sw-franciszka-2

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności