Obraz z przedstawieniem Piety mógł być wykonany na przestrzeni drugiej połowy XIX lub pierwszej połowy XX wieku.
Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum Matka Boska ukazana do kolan, jako siedząca, zwrócona w trzech czwartych w prawo, pochylona. Obiema rękami podtrzymuję głowę Chrystusa, leżącego na jej kolanach, przytulając ją do policzka. Twarz ma szczupłą, o dużych, migdałowatych oczach, skierowanych w dół, ściągniętych brwiach, prostym nosie i długich ustach. Ubrana jest w czerwoną suknię, wokół głowy i szyi ma zawinięty biały welon, na plecy i kolana ma narzucony brązowy płaszcz z niebieską podszewką. Martwy Chrystus ukazany w półpostaci, jego ciało leży diagonalnie, podtrzymywane jest przez Marię. Twarz ma szczupłą, o dużych, zamkniętych oczach, lekko garbatym nosie i pełnych ustach, okoloną gęstą brodą oraz krótkimi, kręconymi, brązowymi włosami. Ukazany jest jako niemal nagi, w partii bioder przesłonięty fragmentem całunu. Jego ciało jest szczupłe i umięśnione, z podkreślonym wcięciem w talii oraz zarysowanymi żebrami. Postacie ukazane na ciemnobrązowym tle, rozjaśnionym wokół głów postaci. Obraz ujęty prostą, polichromowaną na czarno ramą.
Pietà stanowi typ przedstawieniowy, w którym Maria trzyma na kolanach martwe ciało swego Syna. Słowo Pietà jest odpowiednikiem łacińskiego Pietas, które jest skróconą wersją nazwy Domina Nostra de Pietate. Termin ten nawiązuje do najdoskonalszego aktu cnoty Marii (łac. Pietas). Przedstawienie Piety ilustruje ofiarę i cierpienie samej Marii, która wyrażając zgodę na wcielenie, wydała już swego Syna na śmierć.
Typ przedstawieniowy Piety ukształtował się w średniowieczu. Istnieje kilka teorii o jego genezie. Pierwsza wywodzi go z historycznej sceny Opłakiwania, z którego wyłączono pozostałe postacie (św. Jana, Marii Magdaleny i in.). Kolejna wskazuje na to, że przedstawienie Piety ma swój początek w utworach literackich i mistycznych wyrażających ból Marii na Kalwarii. Natomiast trzecia wersja znajduje źródło tego przedstawienia w wizerunkach Marii z Dzieciątkiem na kolanach.
Omawiany obraz Pietà został namalowany w sposób niezwykle zbliżony do innego dzieła z kościoła we Frydmanie, mianowicie wizerunku Ecce Homo. Postacie oddane zostały za pomocą tych samych środków malarskich, co wskazuje na to, że oba obrazy wykonał ten sam malarz.
Miejscowe spękania malatury; ślady po drewnojadach w ramie.
Obraz z przedstawieniem Piety mógł być wykonany na przestrzeni drugiej połowy XIX lub pierwszej połowy XX wieku. Pietà stanowi typ przedstawieniowy, w którym Maria trzyma na kolanach martwe ciało swego Syna. Ilustruje ofiarę i cierpienie samej Marii, która wyrażając zgodę na wcielenie, wydała już swego Syna na śmierć.
Paulina Kluz, "Pietà", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-28