Ołtarz powstał w drugiej połowie XIX wieku i został poddany konserwacji w 2003 roku.
Ołtarz przyścienny, architektoniczny, jednoosiowy, jednokondygnacyjny. Mensa skrzyniowa z kamiennym portatylem, poprzedzona dwoma, masywnymi kolumienkami o kostkowych kapitelach. Antepedium artykułowane czterema prostokątnymi płycinami zamkniętymi półkoliście. Na mensie, na kolumienkach blat ołtarza. Na nim prostopadłościenne tabernakulum z drzwiczkami akcentowanymi płyciną w kształcie prostokąta zamkniętego półkoliście. Cokół nastawy ołtarza pięciodzielny z analogicznymi, większymi płycinami. Wysunięte osie cokołu są dekorowane plakietą z motywem roślinnym, zaś skrajne są ozdobione konsolami z aplikowaną, okrągłą rozetą. Pole środkowe z prostokątną wnęką zamkniętą półkoliście, z łukiem wspartym na dwóch kolumnach korynckich. We wnęce na malowanym tle gwieździstego nieba figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Powyżej, w narożach przyłuczy rzeźbione rozety w trójkątnych polach. Nastawa flankowana parą kolumn korynckich ustawionych na wysuniętych partiach cokołu oraz figurami św. Dominika po lewej i św. Katarzyny Sieneńskiej po prawej stronie. Kolumny wspierają belkowanie zwieńczone trójkątnym przyczółkiem wypełnionym monogramem maryjnym; fryz zdobi ornament zygzakowaty. Za tympanonem pozłacana kopuła pokryta motywem rybiej łuski, zwieńczona krzyżem postawionym na kuli flankowanej motywami roślinnymi. Całość ołtarza fladrowana w odcieniu ciemnobrązowym, detal architektoniczny złocony, polichromia rzeźb w partiach ciała naturalistyczna.
Ołtarz Matki Boskiej Różańcowej ma taką samą strukturę jak naprzeciwległy ołtarz Najświętszego Serca Pana Jezusa, odróżniają je jedynie detale ornamentalne. Na tej podstawie można wnioskować, że powstały w tym samym warsztacie snycerskim. Oba zostały zaprojektowane w stylu eklektycznym, czerpiąc m.in. z motywów sztuki antycznej i średniowiecznej. Pole główne skonstruowane z trójkątnego przyczółka wspartego na kolumnach wykorzystuje motyw aediculi – antycznej formy kapliczki, w której tak jak w ślemieńskim ołtarzu ustawiano rzeźby. Mensa ołtarzowa w formie prostopadłościanu, której blat opiera się na masywnych kolumienkach o kostkowych kapitelach inspirowana jest rozwiązaniami stosowanymi w okresie romańskim. Elementy zaczerpnięte z różnych epok tworzą spójne dzieło, którego powierzchnia dekorowana jest fladrowaniem – malarską imitacją słojów szlachetnego gatunku drewna.
Dobry. W 2003 roku prace konserwatorskie przeprowadziły zakłady: Konserwacja Zabytków Sabina Szkodlarska z Zabierzowa oraz Beata Kowalczyk Konserwacja Dzień Sztuki z Krakowa.
Ołtarz Matki Boskiej Różańcowej powstał w drugiej połowie XIX wieku i ma taką samą strukturę jak naprzeciwległy ołtarz Serca Najświętszego Pana Jezusa. Oba powstały w tym samym warsztacie i można je określić jako eklektyczne – łączące w spójną całość elementy różnych stylów historycznych.
Agata Felczyńska, "Ołtarz boczny Matki Boskiej Różańcowej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-matki-boskiej-rozancowej