Ołtarz architektoniczny, jednokondygnacyjny, jednoosiowy, ze zwieńczeniem. Ołtarz prostopadłościenny, pole antepedium zdobi płaskorzeźbione godło zakonu franciszkanów. Retabulum, osadzone na niewysokim, lekko zryzalitowanym cokole, ujęte jest parą czworobocznych filarów osadzonych na prostopadłościennych cokołach, o kanelowanych od trzech czwartych wysokości trzonach, wspierających przerwany gzyms. Pole środkowe, wstępujące w obręb zwieńczenia ołtarza, jest w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkolistym łukiem nadwieszonym. Zwieńczenie jest w formie przerwanego, trójkątnego przyczółka. Cokoły filarów zdobi motyw ornamentyki roślinnej. Zwieńczenie ujęte jest parą płonących wazonów stojących na gzymsie retabulum. Szczyt ma formę kartusza z herbem Kalinowa i monogramem maryjnym. W polu środkowym znajduje się obraz przedstawiający św. Piotra z Alkantary. Struktura ołtarza utrzymana jest kolorze politurowanego drewna, detal architektoniczny i ornamentyka są złocone i srebrzone.
Ołtarz boczny św. Piotra z Alkantary, znajdujący się w kaplicy za kontrołtarzem, swoją formą nawiązuje do ołtarzy bocznych ulokowanych w przestrzeni nawy kościoła. Pierwowzorem dla wspomnianych retabulów były trzy najstarsze z nich – ołtarz Niepokalanego Poczęcia Matki Boskiej, św. Franciszka i św. Antoniego Padewskiego, wykonane w latach 1711-1715 przez brata Modesta Gronalewicza. W ramach ustawodawstwa prowincji małopolskiej nie wypracowano konkretnego modelu czy wzorca retabulów ołtarzowych. Przepisy zakonne odnosiły się jedynie do zagadnień ogólnych i podstawowych, podkreślając, iż każdą realizację ma charakteryzować „blask najwyższego piękna i najściślejszego ubóstwa”. Efektem tego, stosunkowo prosta struktura ołtarzy pozbawiona była nadmiernej ornamentyki, polichromii a nawet kolumn stanowiących przejaw przepychu. Prezentowaną nastawę charakteryzuje zatem oszczędna forma oraz zastosowanie pary filarów ujmujących część środkową retabulum. Cechy te nawiązują do struktur ołtarzy bocznych znajdujących się w nawie świątyni.
Stan zachowania jest bardzo dobry.
Znajdujące się w kaplicy za kontrołtrzem kościoła Reformatów w Kętach retabulum św. Piotra z Alkanatry powstało na przełomie XIX i XX wieku. Struktura nastawy nawiązuje do grupy ołtarzy bocznych stanowiących wyposażenie korpusu nawowego kościoła.
Paulina Chełmecka, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-192