Ołtarz boczny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Kęty
Miejscowość
Kęty
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Bielsko-Żywiecka
Parafia
Św. Małgorzaty i św. Katarzyny
Miejsce przechowywania
nawa boczna północna (lewa), ściana północna
Identyfikator
DZIELO/23747
Kategoria
ołtarz
Czas powstania
początek XX wieku, przed 1904 rokiem
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kęty
Technika i materiał
drewno cięte, rzeźbione, polichromowane, złocone, srebrzone
Autor noty katalogowej
Paulina Chełmecka
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Retabulm zostało wykonane przez Stanisława Jarząbka przed 1904 rokiem.

Opis

Ołtarz architektoniczny, jednokondygnacyjny, jednoosiowy, ze zwieńczeniem. Prostopadłościenny ołtarz, z antepedium artykułowanym 3 płycinami o dekoracyjnym wykroju, wtopiony jest z dolną partią, zryzalitowanego cokołu retabulum, której układ powtarza także górna partia cokołu. Część środkowa ujęta jest trzema parami kolumn korynckich, z których środkowe są wysunięte i ustawione na tle filarów. Podpory wspierają wyłamujące się ponad nimi, przerwane w partii architrawu i fryzu belkowanie. Druga kondygnacja jest w formie stojącego prostokąta ujętego parą ustawionych na cokołach kolumienek wspierających przerwane, wyłamujące się ponad nimi belkowanie. Dodatkowo ujmuje ją para spływów wolutowych oraz przerwany, wolutowy przyczółek. Zwieńczenie zamknięte jest parą stykających się wolut oraz ujęte przerwanym przyczółkiem wolutowym. Szczyt jest w formie ażurowej ornamentyki akantowo-rocaille’owej. W polu środkowym retabulum jest obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście z przedstawieniem Matki Boskiej Różańcowej ze św. Dominikiem i św. Małgorzatą Alacoque. W polu zwieńczenia profilowana rama w kształcie prostokąta z uszakami w narożach, zamkniętego łukiem odcinkowym, z ażurowym monogramem maryjnym pośrodku, ujętym wieńcem obłoków i promienistą glorią. Retabulum zdobi stylizowana ornamentyka roślinna w postaci liści akantu i dziewięćsiłu w formie rozet w płycinach antepedium i górnej partii cokołu retabulum oraz we fryzie. Nasada trzonów kolumn ujęta liśćmi akantu i gałązkami róż. Gzyms belkowania zdobi motyw astragalu. Struktura ołtarza utrzymana jest odcieniu kremowym, detal architektoniczny i ornamentyka częściowo są polichromowane w kolorze czerwonym oraz złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz boczny w kościele parafialnym w Kętach, zawierający wizerunek Matki Boskiej Różańcowej został wykonany przez miejscowego snycerza Stanisława Jarząbka. Urodzony w 1859 roku na Podhalu artysta, po ukończeniu Szkoły Zawodowej Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, w 1890 roku osiedlił się na stałe w Kętach. Wśród licznych realizacji dla miejscowych świątyń, potwierdzonych zachowanymi dokumentami, kilka prac w warsztacie Jarząbka powstało dla doposażenia świątyni parafialnej. Do grupy tej należy m.in. wspomniane retabulum wykonane przed 1904 rokiem. Twórczość Stanisława Jarząbka ma charakter cechowy. Mimo niekwestionowanego talentu, dobrej orientacji i wyczucia stylowego, rzeźbiarz nie kierował się własnymi poszukiwaniami twórczymi, lecz wiernie i starannie odtwarzał wypracowane wzorce, bądź konkretne, zlecane mu projekty. Charakteryzuje go także wierność tradycyjnym formom, „z ogromnym wyczuciem stylu operuje wszelkimi kostiumami historycznymi” – począwszy od północnoeuropejskiej, lub włoskiej odmiany neogotyku, przez neorenesans po neobarokowe realizacje w kościele parafialnym i oo. Reformatów w Kętach. Wraz ze swym warsztatem poszczególne zlecenia wykonywał kompleksowo – od prac snycersko-rzeźbiarskich, przez złocenia i polichromie po drobny wystrój rzeźbiarski. Artysta czerpał z gotowych wzorców i przyjętych kanonów, jednak wpływ jego góralskiego pochodzenia widoczny jest zwłaszcza w dekoracyjnym detalu, jak np. motyw skalnej roślinności, która w ornamentyce omawianego retabulum przybiera formę dziewięćsiłu, widocznego w partii cokołu nastawy. Owo zlecenie wykonane na potrzeby wystroju parafialnej świątyni świadczy także o mistrzowskim adaptowaniu swych dzieł względem wyposażenia już „zastanego”. Wykonane na początku XX wieku retabulum naturalnie wkomponowuje się w barokowy i dziewiętnastowieczny, neobarokowy wystrój świątyni.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry, po konserwacji.

Literatura

WUOZ Kęty

Streszczenie

Ołtarz boczny Matki Boskiej Różancowej w kościele parafialnym w Kętach jest dziełem miejscowego artysty Stanisława Jarząbka. Wykonane przed 1904 rokiem retabulum swą stylistyką nawiązuje do barokowego i neobarokowego wystroju świątyni.

Jak cytować?

Paulina Chełmecka, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-186

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności