Dzieje zabytku nie są znane.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta, w drewnianej profilowanej i złoconej ramie ujętej ażurowymi uszami z ornamentu małżowinowo-chrząstkowego, winorośli i akantu. W centrum kompozycji scena Nawiedzenia św. Elżbiety przez Marię. Z lewej Maria stoi wyprostowana, z głową skłonioną w stronę Elżbiety, zwraca się do niej, podając jej rękę. Jest ubrana w czerwoną suknię oraz ciemnogranatowy płaszcz; na głowie ma chustę. Elżbieta została ukazana w skręcie, z górną partią ciała zwróconą do Marii, lewą ręką dotykając jej ramienia; ma twarz o ostrych rysach. Jest ubrana w ciemnożółtą suknię oraz zielony płaszcz zarzucony na głowę. W tle widoczne elementy architektury oraz dwie postaci. Z prawej strony kompozycji na progu domu stoi Zachariasz, z lewej św. Józef. Kolorystyka ciemna, ciepła z dominacją brązów.
Obraz jest ilustracją sceny z Ewangelii św. Łukasza (1, 39-56) i przedstawia nawiedzenie św. Elżbiety przez Najświętszą Marię Pannę. Choć św. Łukasz wyraźnie w Ewangelii napisał, że Maria weszła do domu św. Elżbiety kompozycja zwykle rozgrywa się na zewnątrz, w otoczeniu architektury – np. tak jak w omawianym obrazie przed wejściem do domu Elżbiety i Zachariasza. Scena bywa komponowana zarówno w cykle maryjne, chrystologiczne oraz, jak w tym przypadku, traktowana jako samodzielne przedstawienie. Różnić je może sposób witania się kobiet lub liczba osób – przedstawiano dwie niewiasty, ich przywitanie i stojącego w tle Zachariasza lub jak tutaj – spotkanie dwóch małżeństw, w którym jednak mężczyźni jedynie asystują swoim żonom. Tarnawski obraz ma czytelną kompozycję, akcent położono na zbliżone do siebie, jaśniejsze od reszty i otoczone nimbami głowy świętych kobiet.
Nieznaczne ubytki i pociemnienie warstwy malarskiej.
Obraz z przedstawienie Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny został namalowany na przełomie XVIII i XIX wieku. Przedstawiono na nim moment odwiedzin św. Elżbiety przez Marię. Scena rozgrywa się przed domem Elżbiety, a kobietom towarzyszą ich mężowie – św. Zachariasz i św. Józef. Obraz utrzymano w ciepłej kolorystyce z przewagą brązów.
Agata Felczyńska, "Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nawiedzenie-najswietszej-marii-panny-2