Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Tarnawa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Parafia Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XIX wieku Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy lewy
Identyfikator
DZIELO/08775
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII/XIX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 120 cm
Szerokość bez ramy – 110 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, w drewnianej profilowanej i złoconej ramie ujętej ażurowymi uszami z ornamentu małżowinowo-chrząstkowego, winorośli i akantu. W centrum kompozycji scena Nawiedzenia św. Elżbiety przez Marię. Z lewej Maria stoi wyprostowana, z głową skłonioną w stronę Elżbiety, zwraca się do niej, podając jej rękę. Jest ubrana w czerwoną suknię oraz ciemnogranatowy płaszcz; na głowie ma chustę. Elżbieta została ukazana w skręcie, z górną partią ciała zwróconą do Marii, lewą ręką dotykając jej ramienia; ma twarz o ostrych rysach. Jest ubrana w ciemnożółtą suknię oraz zielony płaszcz zarzucony na głowę. W tle widoczne elementy architektury oraz dwie postaci. Z prawej strony kompozycji na progu domu stoi Zachariasz, z lewej św. Józef. Kolorystyka ciemna, ciepła z dominacją brązów.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz jest ilustracją sceny z Ewangelii św. Łukasza (1, 39-56) i przedstawia nawiedzenie św. Elżbiety przez Najświętszą Marię Pannę. Choć św. Łukasz wyraźnie w Ewangelii napisał, że Maria weszła do domu św. Elżbiety kompozycja zwykle rozgrywa się na zewnątrz, w otoczeniu architektury – np. tak jak w omawianym obrazie przed wejściem do domu Elżbiety i Zachariasza. Scena bywa komponowana zarówno w cykle maryjne, chrystologiczne oraz, jak w tym przypadku, traktowana jako samodzielne przedstawienie. Różnić je może sposób witania się kobiet lub liczba osób – przedstawiano dwie niewiasty, ich przywitanie i stojącego w tle Zachariasza lub jak tutaj – spotkanie dwóch małżeństw, w którym jednak mężczyźni jedynie asystują swoim żonom. Tarnawski obraz ma czytelną kompozycję, akcent położono na zbliżone do siebie, jaśniejsze od reszty i otoczone nimbami głowy świętych kobiet.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Nieznaczne ubytki i pociemnienie warstwy malarskiej.

Streszczenie

Obraz z przedstawienie Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny został namalowany na przełomie XVIII i XIX wieku. Przedstawiono na nim moment odwiedzin św. Elżbiety przez Marię. Scena rozgrywa się przed domem Elżbiety, a kobietom towarzyszą ich mężowie – św. Zachariasz i św. Józef. Obraz utrzymano w ciepłej kolorystyce z przewagą brązów.

Bibliografia

Biernacka Małgorzata, Dziubecki Tomasz, Graczyk Hanna, Pasierb Janusz Stanisław, "Maryja Matka Chrystusa", Warszawa 1987

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Nawiedzenie Najświętszej Marii Panny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nawiedzenie-najswietszej-marii-panny-2

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności