Feretron z pierwszej połowy XIX wieku powstał z przeznaczeniem do uświetniania procesji parafialnych.
Feretron procesyjny tworzą dwa malowane na płótnie olejne obrazy ujęte w srebrzone ramy, których krawędzie wyznaczają profilowane i złocone listwy, ustawione na prostopadłościennym postumencie. Po bokach ram znajdują się ażurowe, srebrzone uszaki powstałe ze stylizowanych wici akantowych. Zwieńczenie feretronu utworzono z owalnego kartusza otoczonego ażurową, srebrzoną stylizowaną wicią akantową. Na awersie feretronu umieszczono przedstawienie Najświętszego Serca Pana Jezusa, a na rewersie św. Izydora. Postument został zaopatrzony w parę otworów do włożenia drążków umożliwiających noszenie feretronu. Podstawę i zwieńczenie postumentu dekoruje profilowana listwa, natomiast boki jasna brązowo-ochrowa marmoryzacja. Na awersie feretronu wyobrażono w trzech czwartych stojącego Chrystusa ukazującego swoje serce. Zbawiciel ma lekko pochyloną głowę w prawo, obiema zaś przebitymi dłońmi rozsuwa tunikę na piersi, odsłaniając przebite serce. Serce otaczają złociste promienie. Z rany oraz u góry serca widać wydobywające się płomienie. Twarz Chrystusa jest pociągła. Otaczają ją długie brązowe włosy opadające puklami na ramiona oraz brązowa broda na dole nieznacznie rozdwojona. Twarz Zbawiciela charakteryzuje się wysokim czołem, długim, wąskim nosem i wydatnymi ustami. Chrystus szeroko otwartymi niebieskimi oczami wpatruje się w widza. Jego głowę otaczają złociste promienie. Ubrany jest w luźną, czerwoną tunikę przewiązaną w pasie jasnoochrową szarfą i narzucony na ramiona niebieski płaszcz, którego prawa poła przerzucona jest przez prawe przedramię. Zbawiciel został ukazany na jasnoochrowym tle. Po obu stronach jego głowy na jasnych obłokach widać dwie główki uskrzydlonych aniołków. Mają okrągłe głowy o pucołowatych policzkach z wydatnymi noskami i ustami. Unoszą się na niebieskich skrzydełkach. Na rewersie feretronu umieszczono przedstawienie św. Izydora. Święty został ukazany podczas modlitwy na pierwszym planie, klęcząc przed fragmentem bryły kościoła z półokrągłym oknem o mocno wyartykułowanym glifie. Górną część świątyni okrywają obłoki, z których wyłania się Madonna z Dzieciątkiem. Izydor ukazany został w całej postaci zwrócony w trzech czwartych w prawo z modlitewnie złożonymi rękami na wysokości piersi. O lewe przedramię ma oparty drewniany rydel u dołu okuty metalem. Jego głowa otoczona świetlistym nimbem jest lekko pochylona w prawo. Ma owalną twarz o wyrazistych rysach z dużym nosem i mięsistymi wargami oraz smutnie patrzącymi oczami. Otaczają ją krótkie brązowe włosy odsłaniające lewe ucho oraz krótki zarost. Ubrany jest w białą koszulę z aksamitką pod szyją, zapiętą zieloną kamizelkę oraz rozpięty niebieski surdut z rzędem złotych guzików i czerwone spodnie. Na nogach ma brązowe buty z wysokimi cholewami. Przy jego kolanach pod niewielkim drzewkiem leży brązowy kapelusz z szerokim rondem. W lewym rogu obrazu wyobrażono siedzącą na obłokach Madonnę, ukazaną w trzech czwartych w prawo. Przed sobą obiema rękami trzyma na kolanach Dzieciątko. Maria ma owalną twarz o jasnej karnacji z wydatnym nosem i ustami. Jej głowę okoloną świetlistym nimbem otaczają długie brązowe włosy opadające na ramiona. Wokół wydekoltowanej szyi widać białą chustę skrzyżowaną na piersi. Madonna ubrana jest w czerwoną suknię przewiązaną w talii i niebieski płaszcz narzucony na ramiona, którego poły okrywają jej kolana. Mały Jezus przedstawiony jest w trzech czwartych w prawo. W lewej ręce trzyma błękitny glob, a prawą unosi w geście błogosławieństwa. Ma owalną twarz o jasnej karnacji z wydatnym nosem i ustami oraz wysokim czołem. Głowę okalają krótkie włosy i otacza świetlisty nimb. Zbawiciel ubrany jest w jasną tunikę odsłaniającą fragment stóp. Na drugim planie za modlącym się Izydorem wyobrażono dwa epizody z jego legendy. Z lewej strony pod ścianą kościoła widać Izydora nauczającego pięcioosobową grupę siedzących przed nim na ziemi ludzi. Święty obiema rękami trzyma książkę. Ubrany jest w kapelusz, białą koszulę, niebieski surdut, czerwone spodnie i buty z wysokimi cholewami. Dwóch ze słuchaczy siedzących z prawej strony ubranych jest w jasne szaty i zawoje na głowach. Natomiast trójka pozostałych to mężczyzna w kapeluszu z kosturem w lewej ręce odziany w łachmany, a także dwie postacie ukazane od tyłu ubrane w szaty z kapturami na głowach. Z tyłu z prawej strony Izydora widać anioła orzącego ziemię pługiem ciągnionym przez woła. Anioł z rozpostartymi skrzydłami w nieznacznym rozkroku ujęty został w trzech czwartych w lewo. Ubrany jest w tunikę sięgającą kolan z rozcięciem u dołu z przodu oraz sandały wiązane pod kolanami. Za nim w oddali widać klęczącego Izydora przed drewnianym krzyżem zatkniętym na skalnym wzgórku przy którym rosną trzy drzewa ułożone w szeregu. Tłem dla całego przedstawienia jest ciemne burzowe niebo rozjaśnione przy linii horyzontu. W lewym, dolnym rogu obrazu widać jasny napis „S(ANCTUS) ISIDORUS / AGRICOLA, HIS”.
Rozwój przedstawień ukazujących Najświętsze Serca Pana Jezusa był związany z propagowaniem jego kultu przez jezuitów, wzmożonego po ustanowieniu w 1765 roku przez papieża Klemensa XIII osobnego święta, zaprowadzonego w Polsce na prośbę biskupów w 1763 roku. Kompozycja obrazu powtarza popularny układ postaci Chrystusa ukazującego Najświętsze Serce zastosowany na osiemnastowiecznym obrazie Najświętszego Serca Jezusa umieszczonym w piętnastowiecznym baldachimowym ołtarzu w katedrze św. Szczepana w Wiedniu, czy też dwóch obrazach z pierwszej połowy XIX wieku w ołtarzu głównym w kościele parafialnym św. Rocha w Zamarskach na Śląsku Cieszyńskim oraz w zbiorach konwentu benedyktynek w Staniątkach. Z kolei przedstawienie św. Izydora-Oracza z Madrytu, kanonizowanego w 1622 roku, który patronował rolnikom, wpisuje się w jego ciekawą ikonografię obecną w różnych miejscach w Europie. Najwięcej druczków hagiograficznych poświęconych św. Izydorowi zaczęło się ukazywać dopiero w XVII wieku. Jego kult propagowało wśród chłopów specjalnie powołane Bractwo św. Izydora. Pierwsza taka konfraternia w Polsce powstała w 1633 roku w Więcławicach pod Krakowem. Najczęściej z jego legendy przedstawiano dwa cuda. Święty Izydor jest pogrążony w modlitwie, zaś jego pracę (orkę wołami) wykonuje anioł lub aniołowie, co znalazło swój wyraz na jawiszowickim feretronie. Drugi cud dotyczył cudownego wyprowadzenia źródła przez św. Izydora, z którego mógł napić się jego pan Jan de Vargas. Artyści dla swoich przedstawień czerpali inspiracje z licznych drzeworytów, najczęściej ukazujących modlącego się św. Izydora przed krzyżem, co widać np. na późniejszym obrazie z początku XX wieku w kościele Trójcy Świętej w Bobrku koło Oświęcimia. Z kolei np. aniołów orzących zamiast św. Izydora odnajdujemy na obrazie tegoż świętego w kościele parafialnym św. Marcina w Radziechowach z 1719 roku, autorstwa Stanisława Lisickiego z Żywca. W tym przypadku ukazany na pierwszym planie św. Izydor podobnym rydlem co w Jawiszowicach wyprowadza źródło ze skały. Ciekawe jest również to, że św. Izydor-Oracz na feretronie został ukazany w stroju ludowym z terenów Wielkopolski.
Dobry. Ostatnią konserwację przeprowadzili Dorota i Bogusław Krówkowie w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku.
Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, t. 3, Powiat Żywiecki. Województwo krakowskie, opr. Jerzy Szablowski, Warszawa 1948, s. 140;
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4, Województwo katowickie, z. 3, Miast Cieszyn i powiat cieszyński, red. I. Rejduch-Samek, J. Samek, Warszawa 1974, s. 132;
K. Górski, Życie wewnętrzne i religijność wiernych, [w:] Historia Kościoła w Polsce, t. 1. Do roku 1764, cz. 2. Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1974, s. 495-500;
Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 1, Allgemeine Ikonographie A-E, Hrgs. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 443;
Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 2, Allgemeine Ikonographie F-K, Hrgs. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 253-254;
S. Kimpel, Isidor von Madrid, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 7, Ikonographie der Helligen. Innozenz bis Melchisedech, Herg. E. Kirschbaum, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 11-13;
J. Tazbir, Święty Izydor-Oracz w sztuce polskiej, [w:] Artes atque humanior. Studia Stanislao Mossakowski sexagenario dicata, Warszawa 1998, s. 223-229.
Sz. Tracz, Najświętsze Serce Pana Jezusa, [w:] Katalog zbiorów artystycznych Opactwa Mniszek Benedyktynek w Staniątkach, red. K. Kuczman, J. Skrabski, A. Włodarek, t. 2, Kraków 2018, s. 396-397.
Feretron z obrazami Najświętszego Serca Pana Jezusa i św. Izydora powstał w pierwszej połowie XIX wieku. Oba przedstawienia wykonano w oparciu o popularne wzory graficzne.
ks. Szymon Tracz, "Najświętsze Serce Pana Jezusa, św. Izydor", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/najswietsze-serce-pana-jezusa-sw-izydor