Najświętsze Serce Jezusa

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Wieliczka
Miejscowość
Wieliczka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Św. Sebastiana
Tagi
Gorejące Serce malarstwo XIX wieku Najświętsze Serce Jezusa
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/09078
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1827 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 71 cm
wysokość – 93 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz być może wykonany przez krakowskiego malarza Jakuba Korneckiego w 1827 roku. W 1998 roku został poddany konserwacji wykonanej przez Danutę Majewską.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem Chrystusa ukazanego w półpostaci, frontalnie, z głową skierowaną w lewo. W lewej ręce trzyma przed sobą gorejące serce w glorii promienistej, prawą dłonią wskazuje na nie. Jego twarz jest pociągła, o młodzieńczych i łagodnych rysach, z wysokim czołem, o dużych oczach, prostym nosie i niewielkich ustach, z wyraźnie zaróżowionymi policzkami. Okolona jest krótką brodą z wąskimi wąsami oraz jasnobrązowymi, kręconymi włosami sięgającymi ramion. Chrystus ubrany jest w czerwoną tunikę oraz niebieski płaszcz narzucony na plecy i prawe ramię. Postać ukazana na jednolitym brązowym tle, rozjaśnionym wokół jej głowy. Obraz ujęty prostą, drewnianą ramą, intarsjowaną motywem kwadratów wydobytych ciemnym drewnem w narożach. Na odwrocie sygnatura „1827. / J.K. w Krakowie”.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz z Wieliczki wykonany jest według pierwszego wariantu wizerunku Najświętszego Serca Jezusa namalowanego przez Pompea Batoniego w 1760 roku. Wielickie dzieło powtarza za pierwowzorem całość kompozycji, jakkolwiek malarz indywidualnie potraktował rysy twarzy Chrystusa oraz nie zaznaczył rany w jego prawej dłoni.
Gdy w 1765 roku papież Klemens XIII oficjalnie zatwierdził kult Serca Jezusowego, zaistniała potrzeba opracowania ikonografii dla tego wizerunku. Pompeo Batoni nieco wcześniej namalował do rzymskiego kościoła Il Gesù przedstawienie Jezusa, który w lewej ręce trzyma gorejące serce, prawą zaś wskazuje na nie. Obraz ten został po raz pierwszy wystawiony w 1767 roku. Batoni odwołał sie do przyjętego w ikonografii motywu gorejącego serca trzymanego w dłoni, które występowało w przedstawieniach kilku świętych, a także w opisach objawień z nim związanych. Wizerunek ten zyskał z czasem niezwykłą popularność, był wielokrotnie kopiowały i reprodukowany w grafice. W tym samym czasie Batoni namalował na zlecenie rodziny Alfieri drugi wariant wizerunku Najświętszego Serca Jezusa z gorejącym sercem unoszącym się na tle piersi Chrystusa. To właśnie ten ostatni w 1891 roku zyskał miano jedynego obowiązującego wizerunku.
Sygnatura z inicjałami „J.K.” może wskazywać na malarza czynnego w Krakowie w czasie powstania dzieła – Jakuba Korneckiego. Artysta ten był wnukiem Piotra Korneckiego, a synem Ignacego Korneckiego, snycerza. Warsztat Korneckich wykonał ołtarz główny i kilka obrazów do kościoła św. Sebastiana w Wieliczce.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Delikatne zabrudzenia. Obraz był konserwowany w 1998 roku.

Streszczenie

Autorem obrazu jest być może krakowski malarz Jakub Kornecki. Dzieło powstało w 1827 roku. Zostało namalowane według pierwszego wariantu wizerunku Najświętszego Serca Jezusa autorstwa Pompea Batoniego z 1760 roku.

Bibliografia

Klekot Ewa, "Najświętsze Serce Jezusowe – sceny z życia symbolu" , „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” , s. 55-66

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Najświętsze Serce Jezusa", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/najswietsze-serce-jezusa-6

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności