Matka Boska z Dzieciątkiem oraz Zaślubiny Marii

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Igołomia-Wawrzeńczyce
Miejscowość
Igołomia
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wawrzeńczyce
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo XVII wieku Matka Boska z Dzieciątkiem Zaślubiny Marii
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/01828
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVII wiek
Technika i materiał
olej na blasze
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, przedstawiający Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz Zaślubiny Marii na odwrociu. Madonna ukazana jest w pozycji siedzącej, widoczna w półpostaci, zwrócona w trzech czwartych w swoją prawą stronę, obejmująca obiema rękami Dzieciątko Jezus. Głowę ma lekko pochyloną w prawą stronę. Twarz okrągła, oczy półprzymknięte, brwi łukowato wygięte. Włosy ciemne, swobodnie opadające na ramiona. Matka Boska odziana jest w czerwoną suknię, na ramiona ma zarzucony ciemnozielony płaszcz, zdobiony na brzegach bordiurą. Na głowie maforium, owinięte też wokół szyi. Dzieciątko ukazane jest w pozycji siedzącej na pieluszce i rękach Marii. Lewą ręką obejmuje Matkę za szyję, prawą ma położoną na jej dekolcie, głowę unosi do góry i przytula do policzka Marii. Włosy krótkie i kręcone. Dzieciątko odziane jest w długą suknię. W tle pięć uskrzydlonych główek aniołków. Na odwrociu scena przedstawiająca Zaślubiny Marii. Pośrodku kompozycji ukazani Maria i Józef, zwróceni ku sobie, trzymający się za dłonie. Pomiędzy nimi kapłan udzielający ślubu. Za plecami Matki Boskiej widoczna kobieta, za plecami św. Józefa dwaj mężczyźni. Pozostałe elementy kompozycji nieczytelne, z powodu dużego zniszczenia dzieła.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła. Matka Boska została ukazana w ikonograficznym typie tzw. Eleusy. Wizerunki te stały się popularne w Bizancjum i poza granicami Cesarstwa począwszy od IX, bądź X wieku. W ikonach typu Eleusy Matka Boska stoi lub siedzi na tronie lub jest ukazana w półpostaci, tuląc swój policzek do policzka Dzieciątka Jezus. Z kolei Dzieciątko przytula się do policzka Marii, obejmując ją za szyję.
Ten schemat ikonograficzny był popularny w sztuce Zachodu, również na gruncie polskim. Spośród licznych przykładów warto wspomnieć obraz Matki Boskiej Myślenickiej z pierwszej ćwierci XVII wieku czy obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej z pierwszej połowy XVII wieku.
Na odwrociu znajduje się obraz przedstawiający Zaślubiny Marii. Choć dzieło jest w znacznym stopniu zniszczone zachowane elementy wskazują, że autor posługiwał się znanym schematem kompozycyjnym, którego pierwowzorów należy doszukiwać się w grafikach: Albrechta Dürera z około 1501-1502, następnie Marcantonia Raimondiego z około 1506-1509 i Theodora Galle'a z 1609 roku. Kompozycja była często wykorzystywana w sztuce zarówno europejskiej jak i polskiej, np. obraz „Zaślubiny Marii” włoskiego malarza Rafaela Santiego z 1504 roku namalowany do kaplicy Albizzinich w kościele San Francesco w Città di Castello, obraz w kościele Trójcy Świętej w Tarłowie z połowy XVII wieku czy płaskorzeźba Fabiana Möllera w kościele Mariackim w Krakowie z lat 1636-1637.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zły, warstwa malarska silnie przetarta z licznymi odspojeniami, blacha zardzewiała, niektóre fragmenty obrazu nieczytelne wskutek znacznego zniszczenia.

Streszczenie

Obraz dwustronny z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem jako Eleusy oraz Zaślubin Marii. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora dzieła.

Bibliografia

Natanek Piotr, "Informator Archidiecezji Krakowskiej 2000. Parafie i kościoły", Kraków 2000
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Wiśniewski Jan, "Dekanat miechowski", Radom 1917
Sprutta Justyna, "Ikona maryjna typu Eleusa" , „Salvatoris Mater” , s. 105-124
"Lexikon der Christlichen Ikonographie, t. 3", Rom-Freiburg-Basel-Wien 1971
Michalczyk Zbigniew, "W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku", Warszawa 2016
"Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej. Czasy nowożytne", Warszawa 2010

Jak cytować?

Maria Działo, "Matka Boska z Dzieciątkiem oraz Zaślubiny Marii", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-dzieciatkiem-oraz-zaslubiny-marii

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności