Obraz miał zostać przywieziony z Rzymu przez proboszcza Hannibala Orgasa w 1626 roku razem z sukienką, na co wskazuje zapis w księdze założenia Bractwa Różańcowego. Dzieło zostało wymienione w aktach wizytacji kościoła w Raciborowicach w 1629 roku w ołtarzu bocznym („B. Maria Virginis Roma depicta”). Obecna sukienka pochodzi z 1836 roku.
Obraz w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym z uskokiem, ujęty profilowaną, złoconą ramą dekorowaną u szczytu rocaille'em. Partie ciała postaci malowane, ubiór zakryty srebrzonymi sukienkami dekorowanymi trybowanym wzorem roślinnym. W centrum półpostać Matki Boskiej zwróconej delikatnie w lewo, podtrzymującej na lewym ramieniu Dzieciątko, ze skrzyżowanymi dłońmi, trzymającymi chustkę. Twarz ma pociągłą, o trójkątnie zarysowanej brodzie oraz silnie podkreślonych światłocieniem liniach łuków brwiowych i nosa, o migdałowatych oczach, prostym nosie i niewielkich, pełnych ustach. Ubrana jest w maforion narzucony na głowę i ramiona, na prawym barku ma kameryzowaną gwiazdę. Wokół szyi ma trzy sznury korali. Dzieciątko siedzi na ramieniu Matki, zwrócone w trzech czwartych w prawo, z uniesioną głową. W lewej ręce trzyma przy boku księgę, prawą wyciąga w geście błogosławieństwa. Twarz ma pełną, o trójkątnej linii brody, oczach zwróconych ku górze, prostym nosie i pełnych ustach; okoloną krótkimi, silnie kręconymi włosami. Ubrane jest w luźną tunikę, na stopach ma sandały. Na głowach obu postaci nałożone metalowe, złocone i kameryzowane korony zamknięte, wokół nich metalowe i złocone nimby zamknięte. Tło cieniowane, niebiesko-szare, rozświetlone nad głową Marii.
Obraz Matki Boskiej Śnieżnej wzorowany jest na cudownej ikonie Salus Populi Romani znajdującej się w bazylice Santa Maria Maggiore w Rzymie. Nazwa tego wizerunku łączy się z legendą, według której w nocy z 3 na 4 sierpnia 352 roku Matka Boska ukazała się we śnie papieżowi Liberiuszowi i patrycjuszowi Janowi, polecając im budowę kościoła jej poświęconego w miejscu, gdzie spadnie śnieg. Następnego dnia śnieg leżał na Eskwilinie, rzymskim wzgórzu, gdzie papież nakazał budowę świątyni Santa Maria Maggiore. Najstarszym wizerunkiem Matki Boskiej czczonym w tej świątyni jest właśnie ikona Salus Populi Romani, z którą łączono wiele cudów. W 590 roku, kiedy ikona była niesiona w procesji, ustała w Rzymie epidemia dżumy, co było powodem nazwania jej Salus Populi Romani – Ocalenie Ludu Rzymskiego. Jej kult rozpowszechniło jednak zwycięstwo z Turkami w bitwie pod Lepanto w 1571 roku przypisywane wstawiennictwu Marii.
Kult Matki Boskiej Śnieżnej krzewili jezuici od końca XVI wieku, którzy pierwsi uzyskali zgodę na umieszczenie obrazów wzorowanych na ikonie w swoich domach. Do Rzeczypospolitej pierwszy wizerunek Matki Boskiej Śnieżnej sprowadzono w 1584 roku do świątyni jezuitów w Jarosławiu. Na przełomie XVI i XVII wieku, jak i później powstało wiele obrazów wzorowanych na rzymskiej ikonie.
W XVII i XVIII wieku w ołtarzach różańcowych bardzo często umieszczano wizerunki Matki Boskiej, których typy ikonograficzne nie wiązały się z różańcowym, ale czczone były jako takowe. Wzorem dla nich wielokrotnie była rzymska ikona Salus Populi Romani, którą od XVI wieku łączono z kultem tej modlitwy. Wpływ na to miała wspomniana wyżej zwycięska bitwa pod Lepanto, której sukces współcześni przypisali procesji różańcowej z obrazem Salus Populi Romani w intencji walczących wojsk chrześcijańskich. Od tego momentu cudowną ikonę połączono z nabożeństwem różańcowym.
Spękania i przetarcia powierzchni malatury, silne zabrudzenia. Przetarcia złoceń i srebrzeń sukienek i koron.
Obraz miał zostać przywieziony z Rzymu przez proboszcza Hannibala Orgasa w 1626 roku. Obecna sukienka pochodzi z 1836 roku. Obraz Matki Boskiej Śnieżnej wzorowany jest na cudownej ikonie Salus Populi Romani znajdującej się w bazylice Santa Maria Maggiore w Rzymie.
Paulina Kluz, "Matka Boska Śnieżna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-sniezna-6