Ława kolatorska (tron celebranta)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Łapsze Wyżne
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Św. Piotra i św. Pawła
Tagi
ława kolatorska rzeźba XVIII wieku św. Maria Magdalena św. Weronika
Miejsce przechowywania
południowa ściana prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/03443
Kategoria
mebel
Ilość
1
Czas powstania
trzecia ćwierć XVIII wieku
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie, rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie, marmoryzacja
Wymiary podstawowe
szerokość – około 180 cm
wysokość – około 280 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Opis

Ława na rzucie prostokąta, ustawiona na cokole, dłuższym bokiem przylega do ściany. Trzy miejsca siedzące, oddzielone od siebie ściankami, środkowe najszersze. Centralne miejsce z wejściem na osi, boczne z wejściami od wschodu i zachodu, od przodu są zamknięte falisto-wypukłą ścianką. Naroża flankują pilastry, których kapitele tworzą gzyms, będący jednocześnie parapetem. Zaplecek oddzielony jest od dolnej części gzymsem. W jego centralnej części znajduje się wydzielone laskowaniem pole w kształcie prostokąta zbliżonego do kwadratu, zamkniętego łukiem o wklęsło-wypukłym kształcie utworzonym z wydłużonych wolut. W polu Oko Opatrzności na tle promienistej glorii. Zaplecek flankują pilastry, na których ustawione są rzeźby: po prawej św. Weroniki, a po lewej prawdopodobnie św. Marii Magdaleny. Pilastry przechodzą w falisty gzyms, wolutowo zawinięty do środka i zwężający się ku górze. Na poziomym odcinku korona zamknięta zakończona krzyżem maltańskim. Struktura polichromowana na kolor ciemnozielony; cokół, pilastry i gzymsy na kolor czerwony, detale złocone i srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiana ława kolatorska została wykonana w trzeciej ćwierci XVIII wieku. W dotychczasowych badaniach nad historią kościoła w Łapszach Wyżnych powiela się informację, że rzeźby z ławy kolatorskiej podobnie jak pozostały zespół rzeźb z ołtarzy w tej świątyni został wykonany w warsztacie kierżmarskiego artysty Johanna Feega. Jednak analiza stylistyczna tych dzieł jednoznacznie przeczy temu przekonaniu. Autorem rzeźb jest nieustalony dotąd z nazwiska artysta, który wykonał rzeźby w ołtarzu głównym w kościele św. Kwiryna w Łapszach Niżnych. Pewne cechy stylistyczne rzeźb z ołtarza głównego w kościele w Łapszach Niżnych oraz części rzeźb z ołtarzy bocznych wskazują na twórcę, który wykonał również rzeźby św. Sebastiana z aniołkiem oraz pozostałych rzeźb ze zwieńczenia ołtarza Najświętszego Serca Pana Jezusa w kościele św. Marcina w Krempachach. Rzeźby tego artysty posiadają masywne szyje, bardzo małe usta, podłużne oczy okolone wąską linią brwi, małe i proste nosy i zwykle średniej długości włosy, zaczesane do tyłu bujnymi lokami i zasłaniające uszy oraz małe dłonie wyrzeźbione bez większej dokładności anatomicznej. Ponadto rzeźby są niewielkich rozmiarów i stoją zwykle w statecznych pozach, których niewielką ekspresję podkreślają delikatny kontrapost i miękka draperia szat. Typowe dla tego artysty jest również ułożenie stóp aniołka asystującego świętemu Sebastianowi w kościele w Krempachach, który podobnie jak anioły w ołtarzu bocznym w kościele w Łapszach Niżnych ma prosto złączone nogi i specyficznie rozstawione na boki stopy. Szaty wyrzeźbione przez tego artystę podkreślają sylwetkę ciała, a jednocześnie miękką draperią unoszą się w dolnej partii szat. Kolejny przykład rzeźb tego artysty, jakim są figury z ławy kolatorskiej w Łapszach Wyżnych przybliża nas do odkrycia jego imienia i nazwiska.

W zwieńczeniu ławy kolatorskiej ukazano dwie święte związane z męką Pańską: prawdopodobnie św. Marię Magdalenę po lewej stronie i św. Weronikę po prawej stronie. Święta Maria Magdalena utożsamiana jest z jawnogrzesznicą, nawróconą po spotkaniu z Jezusem. Towarzyszyła Chrystusowi, aż do śmierci i jako pierwsza przekazała apostołom wieść o zmartwychwstaniu. Z kolei święta Weronika żyła w I wieku naszej ery. Według tradycji utożsamiana jest z kobietą, która otarła twarz Chrystusowi podczas drogi krzyżowej, otrzymując w ten sposób odbicie jego wizerunku na chuście. Kult św. Weroniki początkowo związany z jej chustą rozwinął się w Rzymie, gdzie dedykowano jej jedną z kaplic w bazylice św. Piotra. Pod koniec XV wieku do nabożeństwa drogi krzyżowej włączono szóstą stację – św. Weronika ociera twarz Chrystusowi. W ikonografii, tak jak w omawianym dziele św. Weronika przedstawiana jest, jako matrona w sukni i czepcu lub welonie na głowie, która w dłoniach trzyma chustę z wizerunkiem twarzy Chrystusa, tzw. veraikon.

Streszczenie

Omawiana ława kolatorska została wykonana w trzeciej ćwierci XVIII wieku. Autorem rzeźb w jej zwieńczeniu jest nieustalony dotąd z nazwiska artysta, który wykonał rzeźby w ołtarzu głównym w kościele św. Kwiryna w Łapszach Niżnych oraz w ołtarzach bocznych w Krempachach.

Bibliografia

Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
Skorupa Andrzej, Monita Rafał, "Łapsze Wyżne. Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła", Kraków 2018
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły polskiego Spisza", Kraków 2001
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Pałubska Zofia, "Św. Weronika. 1. Życie i kult" , [w:] "Encyklopedia katolicka, t. 20" , Lublin 2014 , s. 383
Pokryszka Agnieszka, "Św. Weronika. 2. Ikonografia" , [w:] "Encyklopedia katolicka, t. 20" , Lublin 2014 , s. 383-384

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie, Karta inwentaryzacyjna ławy – tronu celebranta, oprac. Bożena Saładziak, 1973.

Jak cytować?

Maria Działo, "Ława kolatorska (tron celebranta)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/lawa-kolatorska-tron-celebranta

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności