Dzieje obrazu są praktycznie nie znane. Jego obecne miejsce w ołtarzu sprawionym w 1821 roku przez chrzanowskie bractwo cechu stolarzy, kowali i garncarzy jest zapewne wtórne. Ołtarz, w którym znalazł się obraz zakupiono w Krzeszowicach, zapewne od tamtejszej parafii, gdzie w latach dwudziestych XIX wieku przystąpiono do budowy zupełnie nowej, murowanej świątyni. W kościele w Krzeszowicach, przynajmniej do połowy XVIII wieku nie odnotowano ołtarza z wizerunkiem św. Stanisława Kostki. Ołtarz o takim wezwaniu trafił do Krzeszowic w 1765 roku z kaplicy zamkowej w Rudnie, którą zmodernizowała Agnieszka z Tęczyńskich Firlejowa w latach dwudziestych XVII stulecia. Możliwe jest, iż obraz w Chrzanowie pochodzi z tego ołtarza.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem koszowym, nadwieszonym przedstawia scenę anielskiej komunii św. Stanisława Kostki. Na pierwszym planie klęczy św. Stanisław Kostka, ukazany w trzech czwartych, zwrócony w prawo, lekko pochylony, z odchyloną głową i wzrokiem skierowanym ku górze. Jego młodzieńcza twarzy jest zaokrąglona, opracowana mocnym modelunkiem światłocieniowym, włosy krótkie, ciemnobrązowe, usta lekko rozwarte. Święty jest ubrany w sutannę jezuicką, prawą rękę ma złożoną na piersi, a lewą lekko uniesioną ku górze. Anioł w lewej części kompozycji podający świętemu komunię jest przedstawiony z profilu, klęczący na chmurach, na prawym kolanie. Jego twarz o lekko rozwartych ustach, z krótkimi, kręconymi, brązowymi włosami. W lewej ręce trzyma złocisty kielich, prawą podaje hostię. Jest ubrany w jasnoczerwoną tunikę, odsłaniającą prawą rękę i tors ze skrzydłami oraz niebieski płaszcz zarzucony na prawe udo i lewy bok. Na drugim planie przedstawiony drugi anioł trzymający patenę pod twarzą świętego, w ujęciu frontalnym, w pozycji klęczącej. Ubrany jest w jasnozieloną tunikę z widocznym prawym bokiem i ręką; lewą rękę odchyla w tył, w kierunku kobiecej postaci, zapewne personifikacji Wiary, siedzącej na chmurach z otwartą księgą wspartą na kolanie, z ręką uniesioną w górze, z wyprostowanymi trzema palcami. Jej twarz jest pociągła, modelowana szkicowo, z długim nosem i wąskimi ustami oraz jasnobrązowymi włosami opadającymi na tył szyi. Obok niej zlatuje nagie putto przepasane na biodrach niebieską szarfą trzymające lewą ręką nad głową świętego wieniec z białych róż i wiązkę lilii w prawej dłoni. Jego twarz jest szeroka, policzki pełne, malowane szkicowo, włosy krótkie, jasne i lekko kręcone. Tło nieokreślone, jasnobrązowe, ze szkicowo malowanymi kłębami chmur.
Na obrazie w Chrzanowie święty został ukazany w tradycyjny sposób, jako młody jezuicki zakonnik przyjmujący Komunię Świętą. Komunii najczęściej udzielały anioły lub anioły w towarzystwie św. Barbary, objawiającej się przyszłemu świętemu w czasie jego choroby w Wiedniu. Postać na obrazie w głębi nie jest jak się wydaje św. Barbarą, a raczej personifikacją, może Wiary, której znakiem byłby gest dłoni – trzech palców, wskazujących na istnienie jednego Boga w trzech osobach. Taki gest widoczny jest w figurze św. Cecylii męczennicy chrześcijańskiej autorstwa Pietro Maderno w bazylice św. Cecylii w Rzymie. O wysokiej klasie dzieła stanowią zróżnicowane gesty bohaterów sceny, odważne skróty perspektywiczne, chociażby anioła trzymającego patenę i tego unoszącego się z lilią i wieńcem róż w rękach, w końcu miękki modelunek efektownie drapowanych szat anioła podającego komunię.
Uwzględniając wysoki poziom dzieła, należałoby w przyszłości przeprowadzić gruntowne badania, także konserwatorskie nad warstwą artystyczną dzieła, którego autorem był malarz o wyższych niż przeciętne umiejętnościach warsztatowych, być może o włoskim rodowodzie. Z uwagi na zupełny brak wiadomości źródłowych wszelkie przypuszczenia będą mogły być jedynie wstępnymi hipotezami. Zakładając, iż teza o pochodzeniu dzieła z kaplicy zamku Rudno jest trafna, fundatora obrazu należałoby szukać w kręgu rodziny Tęczyńskich, być może Barbary z Firlejów Tęczyńskiej, dzięki której ową kaplicę przebudowano. W jej otoczeniu pracował kamedulski malarz Vennanzio z Subiaco, autor obrazów w kościołach klasztornych jej fundacji, Kamedułów w Rytwianach i Karmelitów bosych w Czernej. Być może twórcą dzieła był artysta z kręgu najwybitniejszego malarza tego czasu – Tomassa Dolabelli.
Obraz z widocznymi śladami przemalowań, zabrudzony, z drobnymi ubytkami warstwy malarskiej i przetarciami.
Obraz „Komunia św. Stanisława” powstał zapewne w drugiej ćwierci XVII wieku. Jest dziełem wysokiej klasy artystycznej niezidentyfikowanego dotychczas autora. Pierwotnie mógł stanowić wyposażenie kaplicy zamku w Rudnie, skąd w 1765 roku ołtarz o takim wezwaniu trafił do Krzeszowic. Tam zakupiono go do kościoła w Chrzanowie (1821).
Józef Skrabski, "Komunia św. Stanisława Kostki", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/komunia-sw-stanislawa-kostki-1