Św. Mikołaj

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Wielka Wieś
Miejscowość
Biały Kościół
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Bolechowice
Parafia
Św. Mikołaja
Tagi
malarstwo XX wieku św. Mikołaj
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/10901
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Pierwotnie św. Mikołajowi dedykowany był ołtarz boczny, o czym świadczą trzy rzeźbione, złote kule umieszczone w partii belkowania, a także informacja w „Historycznym opisie kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Olkuskiem” Jana Wiśniewskiego z 1935 roku. Obecnie w ołtarzu bocznym znajduje się obraz św. Michała Archanioła (poprzednio był umiejscowiony w ołtarzu głównym) oraz św. Antoniego Padewskiego. Ołtarz główny, w który znajduje się omawiane dzieło powstał w czwartej ćwierci XIX wieku w warsztacie Pawła Turbasa. Natomiast obraz św. Mikołaja został namalowany w XX wieku przez nieznanego artystę.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego od góry łukiem nadwieszonym. W centrum kompozycji ukazany św. Mikołaj ratujący trzech tonących młodzieńców. Święty zwrócony trzy czwarte w prawo, w delikatnym kontrapoście, w prawej ręce trzymający pastorał, lewą wyciągający w stronę jednego z młodzieńców. Twarz podłużna, długi i wąski nos, wzrok skierowany ku górze. Głowa okolona średniej długości brodą oraz włosami opadającymi na plecy. Wokół głowy ma złoty i kolisty nimb. Święty ubrany jest w czarną sutannę, spływającą aż do ziemi, białą komżę przewiązaną w pasie, białą stułę oraz złotą kapę z czerwoną podszewką, spiętą na piersiach; na głowie ma założoną złotą infułę. Półnadzy młodzieńcy przewiązani białą tkaniną stoją w szafliku, jeden z nich trzyma za rękę św. Mikołaja. Całość kompozycji ukazana jest na tle morskiej fali o zielonkawym odcieniu, z wysoko uniesionym horyzontem. Niebo w kolorze różowo-niebieskim. Obraz ujęty jest w drewnianą, profilowaną i złoconą ramę.

Zarys problematyki artystycznej

Na obrazie nieznany malarz ukazał wizerunek św. Mikołaja, biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku. Atrybuty znajdujące się na obrazie nawiązują do legend związanych z żywotem świętego. Strój biskupi oznacza jego misję duszpasterską, w czasie gdy był biskupem Miry w Licji, a trójka półnagich chłopców w szafliku nawiązuje do legendy o ocaleniu przez św. Mikołaja trzech tonących młodzieńców. Święty Mikołaj miał uczestniczyć w obradach soboru nicejskiego w 325 roku.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Na obrazie nieznany malarz ukazał wizerunek św. Mikołaja, biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku. Atrybuty znajdujące się na obrazie nawiązują do legend związanych z żywotem świętego. Strój biskupi oznacza jego misję duszpasterską, w czasie gdy był biskupem Miry w Licji, a trójka półnagich chłopców w szafliku nawiązuje do legendy o ocaleniu przez św. Mikołaja trzech tonących młodzieńców.

Bibliografia

Wiśniewski Jan, "Historyczny opis kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Olkuskiem", Marjówka Opoczyńska 1933
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Voragine Jacob de, "Złota legenda", Warszawa 1983

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Mikołaj", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mikolaj-6

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności