Św. Grzegorz

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Sucha Beskidzka
Miejscowość
Sucha Beskidzka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo religijne malarstwo XVIII wieku św. Hieronim
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy prawy
Identyfikator
DZIELO/08413
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku (1771 rok ?)
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz był konserwowany po 2008 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wklęsłych bokach i dolnych narożach, zamknięty łukiem nadwieszonym, w profilowanej, złoconej i srebrzonej ramie. W centrum kompozycji stoi św. Grzegorz, ukazany do bioder, zwrócony w trzech czwartych w lewo, z prawą ręką uniesioną w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma krzyż potrójny pontyfikalny. Ma owalną twarz z wyraźnymi bruzdami zmarszczek. Przylegające nakrycie, które ma na głowie nosi nazwę camerino (camauro), na obrazie widać, że jest ubrany w rokietę, na którą ma założony mucet – sięgającą łokci pelerynę i złotą stułę. Na drugim planie, na stole po lewej stronie stoi niebiesko-złota tiara papieska. Tło obrazu ciemnobrunatne, rozjaśnione subtelnie za głową postaci.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz zwieńczenia ołtarza przytęczowego prawego koresponduje z umieszczonym w tym samym miejscu obrazem w przeciwległej nastawie. W literaturze i dokumentacji konserwatorskiej postać na omawiany dziele określana jest jako św. Hieronim a odpowiadająca mu jako św. Grzegorz. Trudno się jednak z tym zgodzić, skoro atrybuty i strój osoby uwidocznionej odnoszą się jednoznacznie do godności papieża. Z nich dwóch, to św. Grzegorz I Wielki był papieżem (od 590 roku), założycielem wielu klasztorów, propagatorem duchowości św. Benedykta, reformatorem liturgii i śpiewu kościelnego. Obaj wymienieni święci są zaliczani do czterech wielkich doktorów Kościoła zachodniego. Na płótnach zostali ujęci w podobny sposób – centralnie, w półpostaci, w stroju reprezentacyjnym, wyróżnieni światłem z jednolitego, ciemnego tła. Takie detale jak sposób malowania dłoni czy fałdów szat pozwalają przypuszczać, że autorem obu wizerunków był ten sam artysta.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz był konserwowany po 2008 roku.

Streszczenie

Obraz, choć w źródłach opisywany jako wizerunek św. Hieronima, jest najpewniej jednak przedstawieniem św. Grzegorza. Powstał w drugiej połowie XVIII wieku i koresponduje z przedstawieniem z przeciwległego ołtarza.

Bibliografia

Harasimczyk Jerzy Henryk , "Zespół klasztorno-kościelny Sucha Beskidzka", Krosno 2002
Harasimczyk Jerzy Henryk , "Sucha Beskidzka i okolice", Sucha Beskidzka 2004
Szablowski Jerzy, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, t. 3: Powiat żywiecki", Warszawa 1948
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Św. Grzegorz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-grzegorz

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności