Św. Antoni Padewski

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Zawoja
Miejscowość
Zawoja
Tagi
malarstwo barokowe malarstwo XVIII wieku
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza bocznego
Identyfikator
DZIELO/09831
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz św. Antoniego Padewskiego pochodzi z wyposażenia poprzedniego kościoła w Zawoi (Skawicy). Dzieło powstało najpewniej w drugiej połowie XVIII wieku. Zostało przeniesione do nowo wybudowanego kościoła w 1888 roku razem z ołtarzem, w którego zwieńczeniu się znajduje. Obraz został wymieniony w tym retabulum w inwentarzu z 1919 roku sporządzonym przez księdza Adama Górkiewicza. W latach 1921-1926 odnowiono wszystkie obrazy w kościele.

Opis

Obraz w formie stojącego owalu. W centrum św. Antoni ukazany do wysokości kolan, zwrócony w trzech czwartych w lewo, z głową skierowaną w prawo. Obiema rękami podtrzymuje tulące się do niego Dzieciątko siedzące na białej pieluszce oraz gałązkę lilii. Twarz ma okrągłą, o dużych oczach, prostym nosie i małych ustach. Ma krótkie włosy z tonsurą na głowie. Ubrany jest w brązowy habit z kapturem, przewiązany w pasie sznurem. Dzieciątko zwrócone w prawo, w pozycji siedzącej, przyciska policzek do twarzy świętego, obejmuje go lewą ręką. Twarz ma pociągłą, o migdałowatych oczach, małym nosie i ustach, okoloną krótkimi brązowymi włosami. Ukazane jest nagie. Święty stoi przed stołem nakrytym jasnobrązową tkaniną, na którym leży otwarta księga z napisem „si / que/ris / mi/ra/cula”. Postacie ukazane na brązowym tle, rozświetlonym wokół ich głów.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Antoni w młodym wieku wstąpił do zakonu kanoników regularnych, dopiero później do franciszkanów, gdzie przyjął imię Antoni. Prowadził przede wszystkim działalność kaznodziejską, jak również był wykładowcą na uniwersytecie w Bolonii. Pozostawił po sobie liczne teksty kazań. Święty Antoni otrzymał tytuł doktora Kościoła. W ikonografii przedstawiany jest w habicie franciszkańskim z tonsurą na głowie. Często trzyma bądź adoruje Dzieciątko, gdyż według legendy świętemu ukazał się Jezus. Jego atrybutem jest również lilia. Napis „Si quaeris miracula”, który znajduje się w otwartej księdze, to tytułowy wers responsorium ku czci św. Antoniego, którego autorem był św. Bonawentura.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Ubytki malatury wzdłuż krawędzi płótna.

Streszczenie

Obraz św. Antoniego Padewskiego pochodzi z wyposażenia poprzedniego kościoła w Zawoi (Skawicy). Dzieło powstało najpewniej w drugiej połowie XVIII wieku. Zostało przeniesione do nowo wybudowanego kościoła w 1888 roku razem z ołtarzem, w którego zwieńczeniu się znajduje. Święty Antoni w ikonografii przedstawiany jest w habicie franciszkańskim z tonsurą na głowie. Często trzyma bądź adoruje Dzieciątko, gdyż według legendy świętemu ukazał się Jezus. Jego atrybutem jest również lilia.

Bibliografia

Siwek Andrzej, "Kościół pod wezwaniem św. Klemensa w Zawoi", Kraków-Zawoja 2002
Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum Parafialne w Zawoi, Inwentarz kościoła w Zawoji spisany w r. 1919 przez X. prob. Adama Górkiewicza, bs.; Kronika parafialna, bs.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-21

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności